Nokia World 2011 starter om få dage, onsdag den 26. oktober 2011, og kommer til at sætte scenen for Nokias fremtid. Det er længe siden at et enkelt event har haft så stor betydning for så store virksomheder i teknologi branchen. For det er ikke blot Nokias fremtid der er på spil, også Microsoft har en hel del på spil i forbindelse med Nokia World 2011. Nokia og Microsoft har i fællesskab valgt at satse hele deres mobile fremtid på at Nokia formår at leverer varen, både på produkt siden og på tillidssiden, denne kommende onsdag.
Der er meget der tyder på at Nokia har gjort et enormt forarbejde på produkt siden. Flere billeder er sluppet ud og noget tyder på at deres frontløber bliver en Windows Phone version af N9, slet ikke noget dårligt sted at starte. Det ser ud til at der vil blive lanceret 2 -3 modeller mere i forskellige prisklasser. Desuden så forestiller jeg mig at Nokia har valgt at holde 100% tæt med endnu en nyhed. Hvor den kommer til at ligge i model rækkefølgen er svært at sige, men et forsigtigt bud fra min side kunne være en model med større skærm og et kamera som det i N8.
Tilliden til at Nokia kan bringe noget til Windows Phone, der vil sikre dens indtræden som det tredje dominerende mobil økosystem, skal komme lige dele fra deres produkt roadmap og fra den software som de kan bidrage med. For at få markederne til at tro på Nokia-Microsoft satsningen skal Nokia bidrage med langt mere end blot lækre produkter. Nu er det selvfølgeligt ikke investorerne og tech-skribenter der skal rede Nokia og Microsoft, det er i sidste ende kunderne. Det er de to foregående som er med til, under Nokia World 2011, at sætte dagsordnen for hvad kunderne læser og hører om Nokias nye produkter og deres evne til at leverer. Nokia har altså brug for at imponere fra første sekund.
Selv om Nokias markedsandel har været faldende over de sidste 12 måneder så er Nokia stadig en af de absolut største mobilproducenter i verden. De har en rigtigt godt tag i mange markeder og kunderne husker dem stadig for noget godt. Nokias største hovedpine er det Amerikanske marked for de stort set ikke er til stede. Samtidig har de ikke meget af et navn der og de fleste Amerikanere har aldrig hørt om dem. Hvis Windows Phone skal være en reel spille på mobil markedet er Windows Phone nød til at vinde markedsandel på det Amerikanske marked. Microsoft har godt nok flere heste at spille på, hvis Nokia ikke levere i USA, men en del af den værdi som Microsoft har lagt i Nokia samarbejdet vil forsvinde hvis de er nød til at læne sig op af Samsung eller HTC for at vinde markedsandele i USA.
Meget står på spil for Nokia og Microsoft når dørene bliver slået op onsdag morgen i London. Verden kigger med og selv om jeg her stor tillid til Nokias evne til at levere deres på deres del af aftalen, så bliver det alligevel spændende.
Jeg skrev om Nokia-Microsoft aftalen tilbage i februar da den blev offentliggjort, Microsoft og Nokia samarbejdet - Det helt rigtige valg
Check desuden mine tanker, nu Nokia Lumia serien er offentliggjort, Nokia World 2011 - Opsamling og tanker
Der er meget der tyder på at Nokia har gjort et enormt forarbejde på produkt siden. Flere billeder er sluppet ud og noget tyder på at deres frontløber bliver en Windows Phone version af N9, slet ikke noget dårligt sted at starte. Det ser ud til at der vil blive lanceret 2 -3 modeller mere i forskellige prisklasser. Desuden så forestiller jeg mig at Nokia har valgt at holde 100% tæt med endnu en nyhed. Hvor den kommer til at ligge i model rækkefølgen er svært at sige, men et forsigtigt bud fra min side kunne være en model med større skærm og et kamera som det i N8.
Tilliden til at Nokia kan bringe noget til Windows Phone, der vil sikre dens indtræden som det tredje dominerende mobil økosystem, skal komme lige dele fra deres produkt roadmap og fra den software som de kan bidrage med. For at få markederne til at tro på Nokia-Microsoft satsningen skal Nokia bidrage med langt mere end blot lækre produkter. Nu er det selvfølgeligt ikke investorerne og tech-skribenter der skal rede Nokia og Microsoft, det er i sidste ende kunderne. Det er de to foregående som er med til, under Nokia World 2011, at sætte dagsordnen for hvad kunderne læser og hører om Nokias nye produkter og deres evne til at leverer. Nokia har altså brug for at imponere fra første sekund.
Selv om Nokias markedsandel har været faldende over de sidste 12 måneder så er Nokia stadig en af de absolut største mobilproducenter i verden. De har en rigtigt godt tag i mange markeder og kunderne husker dem stadig for noget godt. Nokias største hovedpine er det Amerikanske marked for de stort set ikke er til stede. Samtidig har de ikke meget af et navn der og de fleste Amerikanere har aldrig hørt om dem. Hvis Windows Phone skal være en reel spille på mobil markedet er Windows Phone nød til at vinde markedsandel på det Amerikanske marked. Microsoft har godt nok flere heste at spille på, hvis Nokia ikke levere i USA, men en del af den værdi som Microsoft har lagt i Nokia samarbejdet vil forsvinde hvis de er nød til at læne sig op af Samsung eller HTC for at vinde markedsandele i USA.
Meget står på spil for Nokia og Microsoft når dørene bliver slået op onsdag morgen i London. Verden kigger med og selv om jeg her stor tillid til Nokias evne til at levere deres på deres del af aftalen, så bliver det alligevel spændende.
Jeg skrev om Nokia-Microsoft aftalen tilbage i februar da den blev offentliggjort, Microsoft og Nokia samarbejdet - Det helt rigtige valg
Check desuden mine tanker, nu Nokia Lumia serien er offentliggjort, Nokia World 2011 - Opsamling og tanker
Ingen kommentarer:
Send en kommentar