mandag den 5. december 2011

Asus Transformer Prime - Anmeldelse


Asus Transformer Prime


Asus Transformer Prime er efterfølgeren til Asus Transformer, som da den blev lanceret for omkring 6 måneder siden satte ny standard for hvor godt en Android tablet kunne integreres med en keyboard dock. Transformer Prime forbedrer dette koncept på en række områder, hurtigere processor, bedre skærm, laverer vægt og længere batteritid. Alt sammen meget attraktivt. Asus har dog ikke kunne forbedre Android og det er Transformer Primes primære udfordring. Lad os tage et kig på hvad man får.

Transformer Prime er en 10,1" Android tablet. Den er 8,3mm tyk og vejer 586g, begge dele er lige under iPad 2. Selv om det er imponerende, så er det mest interessante ved Transformer Prime dog, at den er baseret på Nvidia's Tegra3 chipset som er en quad-core CPU med forbedret grafikchip. Nvidia oplyser at Tegra3 skulle være op til 5 gange hurtigere end den tidligere generation Tegra2. Dog er det primært på grafik delen denne hastigheds forøgelse opnåes. Hastigheden på de enkelte kerner er ikke væsentligt hurtigere end i Tegra2, men der er dog fire af dem hvilket jo må siges at være en forbedring. Nvidia oplyser desuden at det operativsystem som kører på Tegra3 ikke behøver at være optimeret til quad-core for at kunne udnytte alle fire kerner, det klare Tegra3 selv. En anden fascinerende ting ved Tegra3 den femte hjælpe processor, som kører når der ikke sker ret meget. Den kan holde gang i styrersystemet og er også nok til at holde f.eks. en MP3 fil kørende. Det er først hvis der skal bruges mange kræfter at en eller flere af de fire kerner træder til. Dette betyder at strømforbruget ligger et godt stykke under det man så på Tegra2. Transformer Prime kører da også op til 10 timer på en opladning, hvilket er meget imponerende, og faktisk bedre end iPad 2. Transformer Prime bliver leveret med Android 3.2 (Honeycomb), men bliver opgraderet til Android 4 (Ice Cream Sandwich) så snart den er klar.

Som til den oprindelige Transformer så følger der også et tastatur med til Transformer Prime. Også her er der sket en del forbedringer. Tasterne er blevet langt bedre og vægten på tastatur dock'en er også kommer en del ned. Der er fortsat indbygget et ekstra batteri i tastatur dock'en og den lader på tablet delen når den er dock'et. Det bringer den samlede arbejdstid op på 18 timer, hvilket skulle være mere end rigeligt for de fleste. Jeg har f.eks. haft den med på weekend tur, fuldt oplade, uden at skulle være bange for at den løb tør, også det selv om udkastet til dette indlæg er skrevet over den weekend. Den samlede vægt for hele sættet lander på lige over 1,1kg, hvilket er ca. det samme som en af de mindre Ultrabooks. Det er faktisk også hvad Transformer Prime ligner. Den minder rigtigt meget om Asus UX21 som er deres 11,6" Ultrabook, hvilket absolut ikke er en dårlig ting. Metal farven er lidt mørkere, men det er også det der er den største forskel. Hele pakken virker solid og rigtigt velbygget. Man tænker ikke over at der er tale om en tablet docket i tastaturet. Dock connectoren er meget stabil og eneste lille fejl jeg kunne trække frem skulle være, at skærmen ikke kan komme helt så langt bag over som jeg ville kunne have ønsket.

Som sagt så køre Transformer Prime Android. Jeg har personligt ikke en Honeycomb tablet liggende så jeg har ikke rigtigt kunne følge med i udviklingen af apps skrevet til tablet platformen. Det har dog været en af de største kritik punkter mod Honeycomb, med manglen af dedikerede apps, selv om det ser ud at der er sket en del. Google har frigivet tablet optimeret versioner af Gmail, Kalender, Kontaktpersoner, Reader og Maps. Der ud over har Asus installeret en tablet version af Polaris Office, som tilbyder at læse og oprette Word, Excel og PowerPoint dokumenter. At arbejde i Polaris Office er en meget behaglig oplevelse og selv om der mangler en masse funktioner i forhold til Word og Google Docs (i web versionen) så er det mere end rigeligt til let arbejde på farten. Google Docs til Andriod er delvist opdateret, da brugerfladen er blevet rettet til den større skærm, men editering er nøjagtig den samme som på en smartphone, hvilket er elendig. Så til ting som mail, kalender og let office arbejde så kan Transformer Prime nemt erstatte din bærbare PC, men starter med apps op som Facebook, Twitter, Tweetdeck, Foursquare eller andre populære Android apps, så er oplevelsen langt fra god. Jeg har beskrevet dette problem tidligere i mit indlæg Status på Android som Tablet OS, og selv om en række apps er forbedret så er den samlede oplevelse stadig ikke god nok.

Android 3.2 er ganske simpelt ikke opgaven voksen, hverken som tablet eller som mini bærbar. Den formår at ødelække den samlede oplevelse af en eller rigtigt god maskine. Hastigheden er i top og alt virker hurtigt og smidigt. Der er problemer med web browseren som virker langsom, men dette skulle være et problem som Asus har erkendt og arbejder med en opdatering på. En anden opdatering som man kan håbe på kommer hurtigt er Android 4 (ICS). Ud over en langt mere poleret brugerflade så skulle specielt browseren være voldsomt forbedret. Der skulle også være bedre understøttelse af flere processorer, noget der burde hjælpe Transformer Primer rigtigt meget. Android 4, vil forhåbentligt også få langt flere udviklere til at tage et nyt kig på deres apps og få dem optimeret til brug på tablets. Google har vist hvordan det kan gøres med Gmail og Reader og Polaris Office har også gjort et rigtigt pænt stykke arbejde med deres Office pakke.

Et af de steder som har fået et meget stort løft med Transformer Prime, er grafikken. Dette ses også tydelige med de par spil titler som Asus sammen med Nvidia har installeret på enheden, som er utroligt flotte. Jeg er ikke selv meget af en spillefugl, så jeg har ikke brugt voldsomt lang tid på at teste netop denne del, dog har jeg set andre sætte Transformer Prime til et 60” TV og bruge USB stikket i tastatur dock’en til at tilslutte en gamecontroler. Resultatet var imponerende. Det betyder også at man med Transformer Prime får ikke blot en produktivitets tablet, men en gaming platform som kan gå fra at være transportabel og touch styret til, at agere spille konsol hjemme i stuen. Samme scenario kan bygges op omkring film og video. Med Transformer Prime kan du vise FullHD film på farten eller hjemme i stuen på fladskærmen.

Selv de yngste kan være med. Min datter på 8 år fik lov at lege med Transformer Prime i et stykke tid. Hun har stor erfaring i at bruge Windows og iPad, men har aldrig bruget en Android tablet før. Det tog hende dog ikke langtid før hun havde brugt søgefeltet på startskærmen til at finde flere af hendes ynglings online Flash spil. At se hende gå til brugen af Android uden den store tøven, får mig til at tro på at Android måske ikke er helt så bruger fjendsk som mange, mig selv inkluderet, har ville gøre den til. Googles arbejde med at gøre browseren så funktionel i forhold til det virkelige web, med b.la. inkluderingen af Flash har muligvis fungeret bedre end først antaget. En ting er dog sikkert, salgstallene taler deres tydelige sprog og kunderne har ikke valgt Android Tablets. Der er dog stadig håb for platformen og Google har fortsat et af de bedste våben i deres arsenal, nemlig Chrome browseren. Få den inkluderet i en kommende version af Android og de vil stå langt stærkere over for både Apple og Microsoft.

Der skal ikke være tvivl om at jeg er meget forelsket i Transformer Prime. Den er hvad tablets burde have været fra starten af og sætter standarden for hvad fremtiden vil bringe, ikke blot for Android tablets, men også for de kommende Windows 8 tablets. Det, på en nem måde, at kunne generere dokumenter, emails, regneark og PowerPoints er et kæmpe løft til Android platformen og et som kan få en hel række nye kunder til at tage Android seriøst på tablet siden, noget som har været meget svært for Google tidligere. Den lange batteri- og standby tid, sammen med den nye kraftfulde quad-core processorer gør Asus Transformer Prime til en utrolig stærk enhed, en enhed som Google burde kaste mange flere kræfter efter at få gjort succesfuld. Den viser hvad Android kan blive til og kunne bane vejen for Googles indtog på et langt større marked, nemlig erhvervs markedet. Et marked som iPad'en kan få svært ved fortsat at konkurrer på. Det er desuden tiden lige nu, inden Microsoft lancerer deres Windows 8, for Google at få rettet de sidste små problemer i Android og sikre sig et stabilt stå sted i den kommende kamp med Microsoft.

Asus har vist vejen, ikke blot for Android tablets, men for tablets i al almindelighed, med Transformer Prime. De har bygget en enhed som virker optimalt både som tablet og dock'et i tastaturet, som en mini bærbar. Jeg håber at Google vågner op og ser denne mulighed da Android kunne være et helt korrekte OS at køre på denne maskine.

20 kommentarer:

  1. Jeg overvejer platformen til min 9 årige datter - men er en del i tvivl efter at have testet android på en Samsung Galaxy Tab. I forhold til en Notebook synes man at give afkald på meget! Min datter skyper (video call) ofte med veninder mens de høre Youtube musik og spiller MovieStarPlanet (Flash). Her tror jeg Prime kommer til kort. En skam Windows 8 ikke er på banen endnu til den :-(

    SvarSlet
  2. Du har helt ret i din antagelse. Selv om Android er et multitasking OS så er det ikke muligt at gøre det du beskriver (jeg testede det straks du skrev om det), da YouTube app'en ikke kan køre i baggrunden. Din datter vil godt kunne spille MovieStarPlanet på Transformer Prime, men vil ikke kunne se sine veninder på Skype da apps under android altid kører fuldskærms. Det beskrevne senarie vil kun kunne virke på egentlige desktop OS'er (Windows, MacOS eller Linux). Så ønsker du hardware ala Transformer Prime og mulighenden for at gøre som du beskriver så har du ret, Windows 8 bliver svaret.

    SvarSlet
  3. Hvornår kan den købes med æ,ø og å? Er der nogen nem måde at transformere ae, oe, og aa til æ,ø,å?? Jeg ville gerne have den i dette år.
    vh JFog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige købt dock via Atea og der er æøå med!!

      Slet
    2. Godt at vide, og tak for informationen.

      Slet
  4. Det var faktisk min plan at komme ind på det i min video, men det kom aldrig med. Den version jeg testede havde dansk tastatur i softwaren så selv om tasterne ikke fysisk havde påtrykt æøå så er bogstaverne der. Så Asus skal blot lave en dock med de danske bogstaver påtrykt og alt er okay.

    SvarSlet
  5. Hvad kommer den til at koste ?
    Nogle steder står den bliver billigere end Ipad2 andre steder står den til at skulle koster 5000 kr.
    Ved du hvad vejledende pris bliver ?

    SvarSlet
  6. Som jeg har forstået det som kunne Asus, i første omgang, kun til at sælge Transformer Prime som et sæt (tablet og keyboard dock), og den pris du har hørt på ca. 5.000,- er også den jeg hører.

    SvarSlet
  7. men kan den ikke købes på amazon.de??

    Syns jeg hørte priser på 499€

    SvarSlet
  8. Den er på amazon.de til €599, så det er omkring 4.500,- med tysk moms. Det bliver hurtigt til 4.999,- med dansk moms og afgifter.

    SvarSlet
  9. Jeg tænkte på om du kunne lave en ny video udover den anden, da jeg er rigtig glad for din video fordi du gennemgår nogle gode ting som apps, og andre funktioner. Men jeg vil gerne se en video anmeldelse af disse ting, hvis det kunne lade sig gøre:
    -Den integrerede musik funktion
    -Youtube funktion
    -Hvordan man laver et excel ark med indtastning af funktioner og ligninger. Det kunne være godt hvis du direkte sammenlignede med microsoftes version :)
    -Det samme som før bare også med Dokument (word) og powerpoint.
    -Video afspilning
    -Download tid fra android market, hvis det kan lade sig gøre at sammenlgne ordentligt :)

    jeg er ellers glad for din anmeldelse da den er særdeles objektiv, iforhold til andre danske sider :)
    Håber det kan lade sig gøre

    SvarSlet
  10. Mange tak for de venlige ord. Da den Transformer Prime jeg testede var en demo unit som er returneret til Asus, har jeg ikke mulighed for at lave endnu en video. Det er eller helt oplagte emner du tager op og ting som nemt kunne have været en del af den oprindelige video. Jeg bliver dog nok nød til at skuffe dig denne gang, men håber at du vil fortsætte med at følge mine tests og skriverier i fremtiden.

    SvarSlet
  11. Man betaler altså ikke moms ved at købe i EU, altså Tyskland.

    Hvis den skal hentes udenfor EU, eks. USA, brug shopusa, så koster det dog 12%import told samt 25% moms. Men det kan den regne om for en på deres side. Prisen i USA er 499$ uden dock. Ved ikke hvorfor men har kun læst at DK for med dock. UK er uden, se simplyelectronics.co.uk.

    Kan anbefale swedroid.se der ligeledes har lavet en gennemgribende test, samt nogle har importeret fra østen.

    SvarSlet
  12. Hej blogindehaver

    Du fik vel ikke lejlighed til at afprøve GPS-funktionen? Den har været grund til megen kritik i udenlandske medier. Det lyder sig, at ASUS har måttet give pengene tilbage til de britiske købere, da de havde markedsført den som havende GPS-funktion, hvilket den efter sigende praktisk talt ikke skulle have.

    SvarSlet
  13. Jeg må erkende at jeg i dag er noget ærgelig over at jeg ikke fik checket lige netop denne funktion, men det gjorde jeg ikke.

    Jeg er dog faldet over en video her på YouTube hvor det tester GPS funktionen både indendørs og udendørs, og afslutningen er lidt overraskende :-)

    Se den her, http://youtu.be/IuMrE9-jF-M

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for linket. Så ved man jo snart ikke, hvad man skal tro :) Pt. er min plan at vente på, at Fona her i Aalborg får den hjem, så jeg kan afprøve den i deres butik.

      Hvis GPS'en ikke er god her i Nordjylland, så må jeg bide i det sure æble og vente på TF700T.

      Slet
    2. Jeg har afprøvet Transformer Prime i ComputerCity og måtte til min store skuffelse erkende, at GPS-funktionalitet var lig nul ifølge app'en GPS Test (fås gratis på Google Play Store).

      Jeg har dog fået en bekendt, som har købt Transformer Prime, til at teste hans enhed med selv samme app. Resultatet var, at den efter nogen tids søgen låste sig fast på 8-9 satellitter med en præcision ned til 10 m.

      Jeg har lagt penge til side til en Android-tablet i denne prisklasse, men det bliver ikke Transformer Prime. I stedet bliver det nok Asus Transformer Pad 300 eller Asus Transformer Pad Infinity. Desværre har Asus ikke sagt noget om pris og ikke andet om release date, end at det gerne skulle være i Q2'12.

      Slet
  14. Jeg testede den i en butik og Excel oplevelsen er bestemt ikke optimal. Desvaerre! For jeg ville rigtig gerne have den som studie computer.

    Spoergsmaal: Hvis man koeber den fra f.eks. USA med tastatur, kan man saa nemt aendre det saa man kan skrive ae, oe, aa?

    Sidder I Australien saa mangle de gode danske bogstaver :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener at du skal købe en Android enhed i i EU for at kunne vælge DK som sprog. Kan du vælge DK som sprog på enheden kan du også vælge DK som tegnsæt på det eksterne tastatur, hvilket vil give de danske tegn på et US tastatur.

      Slet
    2. Jeg er forholdsvis sikker på, at Android som regel kommer i en WWE (World Wide Edition), som indeholder alle gængse sprogvarianter. Jeg er dog ikke sikker på, om man selv kan vælge tegnsæt til tastaturet, og om valgmulighederne er lige så store.

      Slet

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...