Indhold producerende tilbehør bliver afgørende for at sælge de nye super smartphone |
Om nogen få måneder kan man købe en quad-core mobil med en 720p skærm. Jeg har i et tidligere indlæg forsøgt at belyse hvad man kunne forvente at disse mange kræfter skulle bruges til, men et andet vigtigere spørgsmål melder sig. Hvordan får man forbrugeren til at opgraderer til disse nye super smartphones, når mange af dem lagt fra udnytter det fulde potentiale af deres nuværende mobil?
Mobiltelefonen er langsomt, men sikkert ved at løbe ind i det sammen problem som PC’er har i dag. De er ved at blive så kraftige at det kan være meget svært at forklare hvorfor det er nødvendigt at opgraderer. Selv om der er potentiale for at udnytte de mange kræfter som en quad-core CPU bringer så er den software der skal gøre dette langt fra klar og min forventning er at vi ikke kommer til at se apps, måske lige bortset fra enkelte spil, som drager nytte af den ekstra kraft det meste af næste år. Uden disse apps står producenter og teleselskaberne over for en meget vanskelig situation. Deres forretning bygger på at deres kunder løbende udskifter deres mobil, for at sikre omsætning hos producenterne og salget af nye abonnementer hos teleselskaberne. De skal altså kunne forklare deres kunder at det er en god ide at opgraderer til en ny smartphone selv om kunden egentligt ikke har noget at bruge den til. Fra producenternes side ser vi tiltag som Beats hos HTC som er med til at sælge historien om bedre lyd på deres seneste modeller. Samsung satser på større og bedre skærme som den vigtigste salgsparameter og Nokia læner sig op af deres design. Teleselskaberne på den anden side har ikke rigtigt noget at byde ind med.
Deres opgave fremover vil, i langt højere grad end de gør i dag, blive at vise deres kunder brugs senarier som motiverer til opgraderingen. De sidste mange år har det være rigeligt blot at have de nyeste modeller på hylderne for at sælge dem til interesserede købere. I dag er forbrugeren ikke længere interesseret i at opgraderer blot for opgraderingen skyld. Samtidig er der stadig en meget stor del af markedet som fortsat køber de billige featurephones og som derved helt fravælger smartphones. Hvis der ikke er apps som vil gøre det indlysende at opgradere, hvad er det så som skal lokke forbrugeren?
En oplagt kandidat er tilbehør. Her tænker jeg på både det oplagte tilbehør som hovedtelefoner og headsets, men også på tilbehør som i dag ikke er så almindeligt, som trådløse keyboards og media docks. Hvordan kan tilbehør motivere til at opgraderer sin smartphone? Det handler om at skabe behov for at bruge sin smartphone til at løse opgaver som den ikke løser i dag. Kunderne skal altså lære at bruge deres mobil til skabe på. Skabe bedre billeder og video, lytte til musik i en bedre kvalitet og ikke mindst genererer meget mere tekst. Jeg ved fra egen erfaring at rigtigt mange ikke kan se dem selv bruge deres mobil på den måde. Det er dog afgørende for salget af nye smartphones at kunderne bliver motiveret til at begynde. For begynder kunderne at løse denne type opgaver på deres mobiler vil de i langt højere grad være motiveret til at opgradere, da de nye smartphones vil gøre disse opgaver nemmere og hurtigere at løse.
Forbrugerens opfattelse af hvad man bruger en smartphone til skal udvides. Det bliver teleselskabernes ansvar at følte denne opgave, der er simpelthen ikke andre til det. Hvis de nye kraftige smartphones skal kunne lokke kunderne til så er det altså vigtigt at kundernes næste smartphone opgradering bliver et trådløst keyboard.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar