torsdag den 25. juli 2019

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker



Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdagsperspektiv. Elbiler kører endnu ikke så langt på en ’tankfuld’ som en benzinbil, og opladning må derfor en vigtig del af en elbil ejers hverdag, eller?

Jeg har testet en elbil i 24 timer, og fået en rigtig god fornemmelse af, hvordan en hverdag med el i tanken vil være. Testbilen var en Hyundai Kona Electric, der har en rækkevidde på ca. 400 km på en fuld opladning.

Turen starter

Jeg fik bilen udleveret med ca. 170 km tilgængelig, og min plan var at tage den på en tur på 2 x 225 km plus det løse. Jeg satte derfor straks afsted til den nærmeste ’hurtiglader’ i nærheden af, hvor jeg bor. Selve opladningen var super enkel. Med bilen fulgte et abonnement til Clever’s netværk, og en lille NFC brik, der bruges når der ’tankes’. Processen er simpel. Aktivere standeren med NFC brikken, og sætte stikket i bilen. Efter kort tid (små 30 sek.) begynder opladningen, og jeg begik straks min første ny elbil bruger fejl. Jeg havde lidt travlt, og ladede kun op til der var 230 km rækkevidde. Det var jo det jeg skulle bruge. Jeg havde blot glemt at indregne afstanden det sidste stykke hjem, og at en elbil aldrig må køres helt tom. Jeg ende derfor med at have ca. 50 km for lidt, og blev derfor nød til at lade op endnu engang på turens første del. Mere om det lidt senere.

Lidt om opladningshastighed(er)

Jeg satte hurtiglader i citationstegn tidligere, og her er hvorfor. Der findes to lade typer, AC og DC ladning. AC er det man bruger hjemme, og på de små standere man typisk ser rundt om i byer. DC er til hurtigladning. De fleste Clever (og e-on) DC ladere levere op til 50 kW. Ved Fredericia kan en helt ny lader dog levere op til 100 kW. AC ladning findes i mange versioner; det almindelige 230V stik (2,3 kW), en hjemme monteret lader til bilen (3,7 eller 7,4 kW) og dem i byerne (11 eller 22 kW). Afhængig af bilmodellen vil den maksimale lade hastighed dog variere. Kona’en som jeg testede kan lade med op til 7,2 kW AC, og 77 kW DC. Den har derfor ikke mulighed for at udnytte de AC standere, der er rundt om i byerne optimalt. Uanset om de lander med op til 11 eller 22 kW vil Kona’en aldrig lade med mere end 7,2 kW. For DC ladning er det lige omvendt. Muligheden for at lade med op til 77 kW gør en 100 kW lader, som den ved Fredericia, til det optimale valg. Lige nu findes der kun denne ene 100 kW lader fra Clever/e-on, de har dog heldigvis planer om at åbne flere 100 kW ladere ved vigtige knudepunkter i Danmark.

Der bliver behov for flere ladere

Som jeg skrev, var jeg nødt til at stoppe for at lade op på første del af turen. Her lærte jeg endnu en lektie som ny elbil bruger. Ved første øjekast syntes der at være rigeligt med ladere til elbiler. Der er lige nu tre forskellige selskaber, der tilbyder opladning til elbiler (her medregner jeg ikke Tesla). Det er derfor ikke helt ligegyldigt hvilken udbyder, der har en stander på det sted du lander. Ionity har opsat ladere ved en række Circle-K stationer, og tilbyder lige nu opladning til fast pris. Typisk vil en elbil ejer dog have et abonnement hos enten Clever eller e-on. Clever, som jeg skulle bruge ser ud til at have en aftale med Dansk Supermarked (Bilka og Føtex parkeringspladser) og jeg var nødsaget til at køre af motorvejen for at finde en lader. E-on ser ud til at have placeret deres ladere på rastepladser langs motorvejen, hvilket nok er en mere praktisk løsning. En anden bekymring er, at hver ladested jeg kom til (både Clever og e-on) kun havde en DC lader (der er dog fire standere ved 100 kW stationen ved Fredericia) tilgængelig. Holder der allerede en og lader er du altså nødt til at vente. For at sætte det lidt i perspektiv har en typisk Tesla Supercharger plads mellem 4 – 8 standere. Der er selvfølgeligt også langt flere Tesla’er i Danmark end der er andre elbiler modeller (endnu). Jeg forudser dog at, meget hurtigt vil kun en lader være alt alt for lidt. Teslas model med minimum 4 standere bør snarest kopieres af Clever og e-on flere steder i landet.

Jeg ende med at lade ved Bilka i Vejle efter et mislykket forsøg på Ionity ved Skanderborg (kunne ikke få godkendt betaling). Det blev et hurtigt stop, jeg skulle jo ikke bruge så meget mere strøm, og efter 15 minutter (og en Cola Zero) var jeg igen på farten.

Jeg kørte et par smutture omkring min destination, og det var interessant som jeg pludselig planlagde mine udflugter efter, hvor der var en DC lader. De er dog placeret mange centrale steder, og en gåtur i Odense indre by, og en tur på det gamle færgeleje i Nyborg leverede både oplevelser og ekstra strøm.

230V ladning, nope

Der var et kabel med i bilen således jeg kunne have tilsluttet den til 230V der hvor jeg overnattede. Opladningen ved 230V går dog meget langsomt. Lidt matematik viser at 230V opladning giver ca. 12 km rækkevidde i timen, og jeg besluttede at det ikke var det værd. Til sammenligning giver en 50 kW lader ca. 260 km, og 100kW ca. 380 km rækkevidde i timen.

Langturs lade-taktik

Hjemturen gik helt som planlagt. Jeg havde masser af km i tanke0,n og kørte frisk til Fredericia for at tester 100 kW ladning. Kona’en kan, som skrevet, lade med op til 77 kW. Det er dog vigtigt at holde for øje, at de 77kW ikke er en konstant. Den praktisk hastighed afhænger af, hvor opladet batteriet er. Den hurtigste opladning får du når du lader mellem 10 – 60% af batterikapaciteten. Efter 60% begynder bilen at sætte tempoet ned. Først til omkring 45 kW, og efter 75% til omkring 25 kW. Det betyder, at skal du have det maksimale ud af en 100 kW lader bør du ankomme med så tæt på 10% som du kan, og lade til omkring 70%. På den måde får du den korteste lade tid. 70% er ca. 280 km, og dit næste lade stop vil derfor være efter omkring 250 kørte km. Jeg kan nu høre dig sige, ”Jamen har en Kona ikke 400 km i rækkevidde”. Jo, men langturs logistik og praktik betyder at du ender med at stoppe for hver ca. 250 km. I hverdagen vil de 400 km dog fungerer helt anderledes.

Se, det er smart

Det en elbil ejer nemlig opdager er, at den vigtigste tankstation pludselig bliver ens egen garage. Har man monteret en lader ved sit hjem vil en elbil nemlig være 100% opladet, hver gang du starter en ny dag. Med en Kona, eller en af de andre biler med en rækkevidde på mellem 300-400 km, betyder det at du aldrig længere behøver at tænke på om du nu har huske at tanke bilen. Den vil nemlig have en fuld tank hver dag. For rigtigt mange familier vil de lidt over 350 km en Kona i praktisk har, være mere end rigeligt til at komme på arbejde, hjem igen, handle ind og køre ungerne til deres efter skole aktiviteter. Sætter du bilen til ladning når du kommer fra arbejde ved 17 tiden løber der faktisk 130 km ekstra rækkevidde på i tiden frem mod kl. 20 skulle der være bruge for lidt mere kørsel om aftenen.

Konklusion

Elbiler kræver tilvænning. De er ikke som benzinbiler. Elbiler har dog allerede nu noget af byde ind med (ud over de oplagte miljøfordele). Det, at bilen er fuldt tanket hver morgen er næsten nok argument i sig selv. Selv på lange ture klare Kona’en sig ganske godt. Når der kommer et udbygget netværk af 100 kW ladere kan det godt være du skal lade hver anden time, men du vil kun skulle bruge omkring 17 min. på at få de 250 km ladet på igen. Lige nok tid til at strække benene og få tisset af, eller spise lidt mad.

Alt dette bliver virkelighed for mig om et par måneder, når jeg forhåbentligt får udleveret den Kona Electric jeg har bestilt. Det har være sjovt at snuse til, hvad det vil sige at køre i elbil, men det bliver endnu mere spænende at få det helt ind på livet, og finde ud af om mine sonderinger holder vand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...