tirsdag den 21. juni 2011

Kunder vil ikke have en tablet, de vil have en iPad

Ordne i overskriften er ikke mine, men John Paczkowski’s fra AllThingsD.com. Han skriver i sin artikel, Consumers Don’t Want Tablets, They Want iPads, om hvad han ser som den manglende efterspørgsel efter alternativer til iPad. Han læner sig i artiklen op af en undersøgelse lavet af Bernstein Research, som blandt andet indikere at 50% af de adspurgte ville vælger en Apple baseret tablet, hvis og når de skulle købe en tablet. Han går derefter i flæsket på både Android baserede tablets og også alternative skærm størrelser. Han argumenterer, igen med baggrund i undersøgelsen, at kun 15% af kunderne efterspørger 7” tablets.

Der er ingen tvivl om at han et langt stykke vej har ret. iPad’en er, lige nu, målestokken for hvad en tablet skal kunne og hvordan den skal se ud. Det er dog heller ikke så underligt da der jo stort ingen alternativer findes. Jeg er klar over at der i USA har været mellem 3 - 5 forskellige Android baserede tablets på markedet, men kun i nogen få måneder. iPad’en har nu haft over et år til at sætte standarden og skabe en opmærksomhed hos kunderne, og ikke blot Apple kunder. De android tablets der er lanceret lige nu, er alle bygget med iPad 1 i mente og ligger derfor i vægt og tykkelse noget over hvad iPad 2 kan byde på. Set med mine øjne er det først med Samsung’s Galaxy Tab 10.1 og Galaxy Tab8.9 der for alvor kommer en Android tablet på markedet som har produkt appeal nok til at trække kunderne væk fra iPad’en. For efter iPad 2 er der ikke længere blot tale om et økosystem der er velfungerende, der er også i høj grad, hvis det ikke lidt har være det hele tiden, tale om en produkt oplevelse. Her mener jeg at alle andre Android tablets har fejlet.

Hvis 50% af de adspurgte i undersøgelsen ville vælge en Apple baseret tablet, så er der 50% tilbage som ville vælge noget andet. Med et verdens marked på tablets i 2012 på mellem 100 - 150 millioner tablets, Et kig i krystalkuglen - Tablet markedet de næste par år, så er 50% en anseelig mængde tables og et marked som ikke kan ignoreres. Det er korrekt at der er temmeligt mange spillere på markedet til at tage disse 50%, men i virkeligheden er feltet ikke så stort. Der vil være 1 - 3 store spillere, her vil Samsung være en af dem, som tager en betragtelig del af de tilbageværende 50%, og en række mindre spillere, her finder vi f.eks. Asus og Acer, som tager den resterende andel. Firmaer som Acer og Asus vil kunne erobre pæne markedsandele ved at tilbyde noget anderledes. Vi ser allerede Asus gøre dette med deres Transformer, og man kan forvente at Acer vil bruge salgsprisen som deres primære våben. For alle de nævnte firmaer vil der være tale om salgstal på verdens plan mellem 5 - 35 millioner tablets i 2012, tal der er store nok til at spille med og derved kreere et alternativ til iPad’en.

Så det kan godt være at kunderne lige nu ikke tror der findes et alternativ til iPad’en, men den virkelighed vil ændre sig efterhånden som 2011 nærmer sig sin afslutning. Ikke nok med at kunderne vil begynde at se reelle produkt alternativer til iPad 2, de vil også opleve et Android økosystem som vil vokse sig bedre støt og roligt. Alene med de tiltag som Google har i støbeskeen, Google Music og Google eBooks, vil Android hurtigt kunne tilbyde meget af det som kunderne vil ønske bruge en tablet til. Der ud over vil antallet af apps, lavet til tablets, hurtigt stige nu hvor der findes egentlige Android tablets. Husk på, at de kun har være på markedet i få måneder og mange steder i Europa slet ikke er på markedet endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...