torsdag den 22. september 2011

Motorola Atrix - Test og tanker (Opdateret)


Motorola Atrix dock'et i Labtop dock'en


Motorola Atrix blev vist første gang på CES 2011, det var tilbage i januar. Den blev frigivet i USA i april og nu ni måneder efter lanceringen ser det ud til at den kommer til Danmark. Jeg har fået fingre i et mobil + laptop dock sæt, og har brugt Atrix'en som min primære mobil i knap en uge. Jeg har også brugt labtop dock'en hver gang jeg ellers ville have brugt min netbook, og det sker temmelig tit. Det er ikke forbi Atrix’en ikke er tilstrækkelig, men mere fordi jeg rigtigt godt kan lide at have et tastatur til rådighed.

Motorola Atrix er en Android mobil med en 4" TFT skærm og selv om den ikke bruge det seneste inden for skærmteknologi så klare den sig faktisk ganske godt. Den er lys stærk og tydelig, den ultra høje opløsning på hele 540 x 960 punkter giver ekstra plads på skærmen og det er helt klart en fordel. I motor rummet sidder der en Nvidia Tegra2 dual core CPU på 1 GHz, så den har samme kræfter at trække på som de seneste Android tablets, og det mærkes tydeligt. Kameraet er på 5 MP, hvilket i dag er lidt til den lave side for en smartphone, men det tager rigtigt gode billeder, selv i svag belysning. Video optagelser er kniv skarpe og i op til 720p. Da Atrix blev lanceret i USA var det med Android 2.2, men den er senere blevet opgraderet til Android 2.3.4, hvilket er den version jeg har testet. Batteriet er på imponerende 1930 mAh hvilket er noget i retningen af 20% mere end en gennemsnits smartphones i dag. Dette kan også tydeligt mærkes på drift tiden, Atrix holder rent faktisk til jævn brug i en hel arbejdsdag. Alt denne hardware får faktisk ikke vægten til at svulme, Atrix'en holder sig på 135g hvilket på ingen måde er alarmerende for en 4" mobil. Slutteligt kan jeg nævne at Motorola's brugerflade hedder MOTOblur og rent faktisk ændre en del på standard Android oplevelsen. Jeg kommer tilbage til MOTOblur senere.





Sample billede taget med Motorola Atrix
Fra 28. sep. 2011
Labtop dock'en er i alt sin enkelhed et tastatur, en 11" skærm og et stort batteri. Her i dock’es Atrix'en via micro HDMI og USB portene, som sidder på siden. Når man gør dette kommer labtop docken til live, drevet af Atrix'en. Pladsen på skærmen fyldes op at to vinduer. I det ene ser du mobilens skærm og du kan bruge touchpad'en til at navigerer rundt i mobilens funktioner og installerede apps. Det andet vindue er en Firefox browser. Måden dette fungerer på at er at der i Atrix'en ligger endnu et operativsystem, kaldet Webtop, som starter op hver gang Atrix'en dockes i laptop dock'en. Webtop's primære formål er at styrer Firefox browseren, men der er også en media player indbygget som kan vise og afspille alle de video'er jeg har smidt efter den. Det betyder altså at Firefox rent faktisk kører på Atrix'en, hvilket desværre mærkes, når man er vant til at burge den på en PC. Da jeg dockede Atrix'en første gang og startede Firefox op syntes jeg den kørte noget sløvt og jeg var faktisk lidt skuffet. Efter at have brugt den i en lille uges tid, finder jeg ikke at hastigheden er så stor en udfordring. Når først Firefox er startet op loades websider faktisk rimeligt hurtigt og det faktum, at man har den fulde internet oplevelse, altså ingen mobil side og fuld flash understøttelse, gør løsningen yderst brugbar. Webtop delen er også genkendt af mobildelen, så modtager du f.eks. et link via email på Atrix’en kan du vælge at åbne det i Firefox browseren når den er docket. Det samme gælder media afspilning, når Atrix’en er docket er det også muligt at vise et billede eller afspille en film via Webtop media afspilleren. Batteriet i laptop docken bruges til både, at leverer strøm til docken og strøm til Atrix’en, som altså lades op medens den er i dock. Selve docken lades via en almindelig strømforsyning, og fuldt opladet kan du bruge dock’en i rigtigt mange timer, og når du lukker ned er Atrix’en fuldt opladet, smart. Docken har desuden to USB porte indbygget, som primært kan bruges til USB sticks, samt ekstern tastatur og mus. Jeg kunne godt have tænkt mig at der kunne tilsluttes et webcam, da der af en eller anden grund ikke er indbygget webcam i selve dock’en. Meget underligt da det efterhånden er standard selv i de helt billige netbooks. Jeg er ikke løbet ind i nogen websider som Webtop ikke kan håndterer og flash video virker fint. Dog kan der forekomme lidt hakken hvis man køre fuld skærmes med flash video i høj kvalitet. En ting jeg ikke kunne forenes med er den meget store touchpad der er indbygget. Det er selvfølgeligt rart med en ordentlig touchpad, men placeringen og størrelsen gør at mine tommelfingre konstant ender med at berøre touchpaden, når jeg skriver, og derfor flytte curseren. Det er grund til rigtigt mange skrive fejl og der af følgende frustration. En anden ting, der også er frustrerende, er Webtop’s mangel på dansk keyboard. Jeg kunne til nøds tilgive at der ikke var danske taster på det fysiske tastatur, men det er tvingende nødvendigt at kunne vælge dansk tastatur layout så æøå kommer frem når der trykkes på de korrekte taster. Når tastaturet bruges i mobildelen kan en tast holdes nede for at få alternative karakter muligheder, lige som det er normalt på touch tastaturet i Android. Dette virker bare ikke i Webtop delen og det er ikke godt nok. Da det er en mindre software ting, at lave et dansk keyboard layout vil jeg forvente at det som minimum er på plads når Motorola sender Atrix på gaden i Danmark.

Som mobil er Atrix’en noget af det hurtigste jeg endnu har prøvet. Alle dele i mobilen virker hurtigt og jeg har ikke oplevet at den på noget tidspunkt hænger fast i brugerfalden eller de apps jeg har loadet på den. Jeg har oplevet at musik kan hakke ganske lidt, men kun meget sjældent og jeg har ikke kunne gennemskue hvornår det sker. MOTOblur har fra flere sider få meget hårde kommentarer med på vejen. Jeg kan ikke helt genkende dette i min test af Atrix’en. Motorola har valget at gøre nogen ting anderledes, og det starter allerede ved opstarten. Man er nød til at oprette en konto hos Motorola for at få adgang til deres sociale app, der samler facebook, twitter, linkedin og flere opdateringer, i en nyheds strøm. Dog lever app’en ikke rigtigt op til det man kender fra andre lignende apps, og jeg valgte derfor rimeligt hurtigt at installere et alternativ. Det næste man ser er, at Motorola har valgt at bruge nogen af den ekstra plads der er på skærmen, grundet den høje opløsning, til at ligge fire apps ind i et bælte nederst som ikke kan fjernes. Det kan som sådan forekomme irriterende, men da der den samme plads tilbage til widgets som på alle andre Android mobiler, oplever jeg det ikke som et stort problem. Desuden er tre de fire apps som ligger der som standard, apps jeg aligevel ville have brugt plads til på min ‘forside’. De speciel widgets som følger med Atrix’en virker ved første øjekast temmelig kedelige, men den lidt stilistiske udformning har faktisk en årsag. Det er nemlig muligt at skalere størrelsen på alle de widgtes som Motorola har lavet, på samme måde som er blevet standard på Honeycomb (fra Android 3.1). Det er rigtigt smart tænkt og betyder at en kalender widget kan være alt, fra helt lille med kun et minimum af information op til en fuld skærm med dagsorden og mere. Det giver en frihed til at sammensætte, de op til syv hjemme skærme der er, langt mere personligt end jeg tidligere har oplevet. Jeg vil på ingen måde erklere MOTOblur for perfekt, men jeg mener på den anden siden heller ikke at den fortjener alt den kritik den har fået. Om der er sket forbedringer i forbindelse med opgraderingen til Android 2.3.4, ved jeg ikke. De fleste teste jeg har læst er blevet lavet på den oprindelige version med Android 2.2. Der er desuden et par andre ting som er værd lige at nævne. Indbygget i tænd sluk kappen i toppen af Atrix’en sidder der en fingeraftryk læser. Den bruges som erstatning for indtastning af en kode hvis der er sat lås på mobilen, f.eks. hvis der hentes mail fra en Exchange server. Det både virker helt efter hensigten og er temmelig genialt. Det er langt hurtigere at bruge end at indtaste en kode og kan gøres med en hånd. Jeg er blevet meget afhængig af denne lille detalje og får svært ved at vende mig til at skulle taste en kode ind igen, når jeg på et tidspunkt skal afleverer Atrix’en. Den anden ting er styrken på højttaler udgangen. Når der sættes hovedtelefoner til opleves forskellen ikke så stor, men sættes Atrix’en til en forstærker, eller til i bilen, er den tydeligt. Det er min holdning at Nokia sætter standarden for styring af lyd udgangen, og at Atrix’en kommer meget tæt på. Der er så god styrke på lyd udgangen at der kan spilles dejligt højt uden der behøves at skrues vildt op for f.eks. radioen i bilen. Det betyder også at tale er meget tydelig, hvilket er god hvis man lytter til podcasts eller lydbøger. På dette område er Atrix’en langt foran f.eks. HTC som ikke klare denne opgave særligt godt. En anden lidt skæg detalje omkring lyd , at Atrix’ens musik afspiller henter sangtekster til det nummer der lyttes til, hvis den kan genkende nummeret. En fiks og ganske sjov detalje.

Som mobil kan jeg varmt anbefale Motorola Atrix. Det er en meget kraftfuld mobil, med en udemærket skærm og rigtigt godt batteri som leverer noget af den bedste standby tid jeg endnu har oplevet på en Android mobil. Selv om kameraet ‘kun’ er på 5 MP så tager det gode billeder og kan nemt leverer bedre billeder end flere af de 8 MP mobil kamera jeg har testet. Video delen er også god og nyder godt at kameraets kvalitet.

Som netbook (Atrix + Labtop dock) er min vurdering lidt mere usikker. Der er ingen tvivl om at der er noget lækkert over at have sin mobil 100% integreret i ens bærbare PC. Muligheden for at have adgang til SMS, billeder og virksomheds email på en enhed med fuld tastatur gør det muligt for mig at overse, at Atrix’ens dual core 1 GHz processor faktisk ikke er kraftig nok til at trække en fuldblods internet browser. Det er ikke meget der mangler, men det er nok til at man jævnligt oplever forsinkelser i brugen af Firefox. Jeg mener ikke det ødelægger oplevelsen, og jeg er meget stor tilhænger af ideen med at have en labtop dock til sin mobil, men man skal ville denne oplevelse for kunne tilgive de små problemer den bringer med sig. Så selv om det er et meget hæderligt forsøg så er kombinationen af en Motorola Atrix og en labtop dock ikke en erstatning for en traditionel netbook. Det kommer nok til at betyde at selv om Atrix’en nemt kunne blive en populær mobil, så kommer docken nok ikke til at sælge helt så godt som man kunne have forventet. Jeg håber dog at Motorola, nu drevet af Google, holder fast i konceptet og styrker det med en kraftigere CPU (Nvidia Tegra3, quard core), giver Atrix’en lidt mere hukommelse så de kan erstatte Firefox og Webtop med ChromeOS og opdaterer labtop docken med en version med indbygget webcam og en lidt mindre touchpad. Disse opgraderinger vil bringe en Atrix med labtop dock meget tæt på et perfekte makkerpar.



Læs lidt mere om mine tanker om Atrix og ChromeOS her, How Google/Motorola could make the Atrix perfect
Læs også mere om ChromeOS her, Chrome OS - Kan det leverer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...