tirsdag den 6. september 2011

IFA 2011 - Oplevelser, tanker og kommentarer



Det var med stor spænding jeg trådte ind af dørene til IFA messen i Berlin mandag morgen. I dagene før messen startede og den første officielle dag nærmest væltede det ud med produkt lanceringen og nyheder. Samsung, Acer, HTC, Toshiba og Lenovo havde alle interessante produkt lanceringen at vise frem. Samsung stjal dog nok det meste af opmærksomheden med deres lancering af Galaxy Note og Galaxy 7.7. To dage efter var Samsung så igen på alles tunger, men denne gang var det rigtigt kedelige nyheder. Det var lykkedes Apple at få et forbud op og stå mod Samsung således de ikke kunne vise Galaxy 7.7 på messen og den blev derfor fjernet over weekenden. En sag der er sørgelig på flere måder, da jeg derfor ikke fik mulighed for at se Galaxy 7.7 med egne øjne og fordi Apples nådesløse jagt på Samsungs's tablet serie er en ualmindelig ubehagelig måde at gøre forretning på.

Da min tur til IFA var på vegne af det firma jeg arbejder for og da jeg havde en kollega med, var min mandag rimelig booket med møder. Vi startede dog hos Samsung så jeg fik tid i selskab med Galaxy Note. Som det er blevet nævnt en del steder så er det en 5,3" mobil eller tablet? Der er dog noget der tyder på at Samsung ser det som en mobil da de har valgt at satse på Android 2.3.5 og ikke Honeycomb som jo bruges til tablets. Det er ellers ikke fordi opløsningen ikke er stor nok, den er på imponerende 1280 x 800 hvilket er en del mere en f.eks. HTC Flyer som får en Honeycomb opdatering her inden så længe. Galaxy Note har ellers en vigtigt ting til fældes med HTC Flyer, nemlig pennen. I modsætning til Flyer, så virker pennen på Galaxy Note, dog til navigation og til at tegne med. Jeg havde ikke tid nok til at gå i dybden med hvor godt pennen er indarbejdet i Android brugerfladen og de medfølgende programmer, men et hurtigt kig på listen af installerede apps viste at udvalget meget ligner det man ser på HTC Flyer. Samsung Galaxy Note er hurtig, meget hurtig. Den er bygget på en dual core 1,4 GHz processor og det gør brugerfalden behaglig hurtig, på trods af den høje opløsning. Spørgsmålet er så om det virkelig er en mobil. Jeg vil mene ja. Den er meget tynd og vægten er ikke voldsom, så den vil passe fint i en bukselomme. Desuden gør prisen, som bliver på 5.600,- uden abonnement, at den faktisk er for dyr til at være en tablet. Jeg gav den 'op til øret' testen og det virkede ikke fjollet på samme måde som den oplevelse jeg fik med Dell Streak, den oprindelige Galaxy Tab eller HTC Flyer, som alle tydeligt virkede for store til at holde op til øret. Der er ingen tvivl om at den store skærm vil gøre Galaxy Note til et niche produkt til at starte med, men smartphones med store skærme vælter frem i denne tid og mit bud er at når vi begynder at skrive 2012 så vil en mobil med en skærm på 5" ikke være noget særsyn.
Samsung standen gemte på endnu en banebrydende nyhed som jeg spår en meget stor fremtid. Samsung Series 7 Slate PC er en Windows 7 baseret tablet på 11,6" med medfølgende dock og tastatur. Ved første øjekast så virker det som en noget tåbelig ide, specielt fordi Windows 7 er rigtig dårlig til brug på en tablet. Det imponerende ligger under overfladen. Den indeholder en Intel i5 processor og 128Gb SSD harddisk. Den 11,6" store skærm er på 1366 x 768 og drevet af et Intel HD 300 grafikkort. Alt dette er presset ned i en lækker tablet på kun 890g. Selv om den er større end en gennemsnits Android tablet og lidt tungere, virkede den ikke kluntet at holder hverken horisontalt eller vertikalt. Det geniale ved den tablet af denne type er at man får en let pakke, som kan fungere både som bærbar PC og som tablet, som har regnekraft som en fuld voksen PC. Når den så får Windows 8 så bliver den helt komplet og velegnet til brug både i tablet modus og docket som bærbar. Forvent at se mange flere producenter bygge denne type PC'er i nærmeste fremtid. Læs også mere om bagrunden for mine tanker om denne spændende platform i indlægget, Windows 8 - xxxx

Mandag eftermiddag blev brugt hos Philips, og selv om de havde en del at fortælle så var der ikke voldsomt mange egentlige nyheder. Det er dog værd at nævne at de har lavet en række lyd docks til Android mobiler, men en meget fancy løsning på problemet med at microUSB stikket typisk ikke er placeret samme sted på de forskellige modeller. Der ud over kommer der 3 SmartTV bokse, som er beregnet til brug på ældre fladskærme, så de kan få glæde af alle de nye spændende muligheder som har åbnet sig efter at vores TV er kommet på nettet. De vil understøtte DLNA, Philips SmartTV løsningen og række Premium produkter for den dyreste model. På SmartTV siden fortalte LG, på et pressemøde før IFA startede, at de var gået sammen med Philips, Sharp og Loewe om at bygge en fælles platform for SmartTV apps. Det betyder at det nu bliver voldsomt meget nemmere for udviklere at nå et stort publikum på tværs af flere producenter med kun en app. Noget der helt sikkert vil hjælpe alle 4 partnere få en masse nye spændende apps i deres univers meget hurtigt.


Tirsdag gik formiddagen med flere møder, men ingen nyheder. Med det af vejen gik turen til Sony. Her var mit fokus på deres nye tablets. Sony Tablet S er en standard 9,4" Android tablet, med et Sony twist. De har pre-installeret en universal fjernbetjening, som ikke blot virker med Sony's produkter, men via den indbyggede IR sender kan styre alle mærker. Den har indbygget PlayStation emulator og det er derfor muligt at spille en række klassikere fra den oprindelige konsol. Der er adgang til deres Music og Video Unlimeted, som åbner op for musik fra stort set alle labels, uden det koster en krone, og muligheden for at leje eller købe film fra Sony's egen studioer. Tablet S er ude på det Amerikanske marked og er blevet prissat så den matcher Apples iPad2. Det bliver spændende og se om den kan få fodfæste. Sony Tablet P er noget helt nyt og kan mest sammenlignes med en Nintendo DS i formfaktor. Udfoldet har den 2 stk. 5,5" skærme som går helt sammen omkring det centrale hængsel, og på den måde danner en stor skærm. Som Tablet S kører den Android 3.2 (Honeycomb) og de 2 skærme fungerer faktisk rigtigt godt som en stor skærm. På grund af formfaktoren virker det helt naturligt at folde den som en bærbar når der skal skrives på skærmen, og det virtuelle tastatur fylder da også hele den nederste skærm. Det giver en god skrivestilling hvis man har et bord at stille den på, men virker også fint hvis man holder den i hånden. Foldet sammen er den meget kompakt og vil nemt kunne ligge i en jakke inderlomme. Den kan måske også gå i bukselomme, men det er ikke den helt oplagte placering, der til er den nok for tyk. Tablet P indeholder de samme apps og tjenester som Tablet S. Tablet S får det svært i kampen mod iPad 2. Den har en del at byde på fra Sony's univers, men om det er nok til at lokke kunderne væk er endnu svært at spå om. Tablet P er en helt anden historie. Den vil helt sikkert finde sin målgruppe og vil blive købt mere på formfaktoren end på Android og Sony's udbud. Sony viste også deres Google TV løsning, men jeg fik desværre ikke en ordenlig gennemgang så det må jeg og I have til gode til en anden gang.

Efter Sony ville jeg besøge HTC for at de deres HTC Titan, en 4,7" Windows Phone mobil som de lancerede i dagene op til IFA. Jeg havde desværre en del bøvl med at finde dem, men fik dog nogen minutter med den hos Brightpoint som havde en lille HTC stand. I sammenligning med Galaxy Note virkede den nu ikke så voldsom, men HTC's anden Windows Phone lancering HTC Radar som en en 3,7" mobil stod lige ved siden af og sat op ved siden af hinanden ses forskellen meget tydeligt. Bygge kvaliteten er klassisk High end HTC og det samme er stilen. Den havde dog nogen temmeligt skarpe kanter hele vejen rundt som jeg tro kunne blive irriterende at holde på under en længere samtale. Windows Phone kørte hurtigt og let, men grundet tid så kom jeg aldrig rigtigt i dybden med den. Jeg håber at få mulighed for at teste den mere grundigt på et senere tidspunkt.

Tiden var gået og der skulle sættes kurs mod lufthavnen for at nå vores fly hjem. Jeg fik ikke stoppet forbi Acer, Toshiba eller Lenovo for at se deres Ultrabook lanceringer, hvilket jeg havde håbet at få tid til. Jeg må vende tilbage til disse produkter på et senere tidspunkt og om ikke andet så håber jeg at se mere til hele Ultrabook produkt kategorien på CES i januar. IFA 2011 blev i år brugt til at sætte helt nye standarder for størrelsen på smartphones, Windows bærbare og tablets, og ikke mindst slå fast at Android tablets er kommet for at blive og at de helt store producenter som Sony og Samsung nu er 100% kommittent til at få dem til at blive en succes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...