torsdag den 28. oktober 2010

3 x tablet – shoutout

DSC06165DSC06163
Øverst Samsung Galaxy Tab, i midten Huawei S7, nederst Elonex eTouch

Jeg har den sidste uge brugt en del af min tid sammen med disse tre meget forskellige tablets. Den øverste er en “gammel” kending hos mig, nemlig Samsung Galaxy Tab, under den har vi Huawei S7 og slutteligt Elonex eTouch. At kalde denne sammenligning en shoutout er nok rimeligt unfair, da de tre tablets repræsentere tre forskellige prispunkter. Samsung Galaxy Tab koster omkring kr. 6.500,- uden abonnement, Huawei S7 kommer sansynligvis til at koste omkring kr. 3.000,- uden abonnement og Elonex eTouch har ikke 3G og kan derfor kun sælges løst og vil nok ende omkring kr. 1.200,- eller lidt der under.

Der er fortsat ingen tvivl om at Samsung Galaxy Tab er den ukronede konge når der tales om Android tablet lige nu. Den sætter dagsordnen og viser vejen for hvordan en 7” tablet skal skrues sammen. Jeg har tidligere skrevet om en sample jeg testede (læs om den her, Mini test af Samsung Galaxy Tab) og mine ord fra den gang holder stadig. Jeg vil dog sige at oplevelsen kun bliver bedre efter jeg har prøvet den endelige version på dansk, med dansk tastatur og i sit endelige design. De andre 2 har dog også noget at byde ind med, når man tager prisen med i betragtning.

Huawei S7 har langt hen af vejen de samme specs som Samsun Galaxy Tab. Skærmen har dog en lavere opløsning på 800 x 480 og kameraet er kun på 2 MP mod 3 MP på Samsung Galaxy Tab. En meget stor forskel er skærmens form. Den er længere og smallere end den på Galaxy Tab, envidre er tableten mere en dobbelt så tung som Galaxy Tab og det er absolut ikke et plus. Skærmes langstrukkenhed betyder også at tekst er svær at læse i portrait modus, og at grafik bliver stukket ud i horisontal modus. Skærmen er til gængæld meget lysstærk og står skarpt med en høj kontrast. Det give flotte billeder og video. Huawei S7 hat Android Marked lige som Samsung Galaxy Tab, dog virker markedet begrænset og du kan ikke finde alle de apps som findes i marked på Samsung Galaxy Tab. Om det skyldes at Huawei S7 kører med Android 2.1 og ikke Android 2.2 som Galaxy Tab kan jeg ikke svare på.

Elonex eTouch har det svært. De har faktisk fået bygget en rigtig god lille tablet som er meget svær ikke alt elske, hvis det ikke lige var fordi de har valgt at lade processoren køre med 180 MHz, hvilket gør den meget sløv at arbejde med så snart man begynder at starte programmer op.På trods at at den trykfølsomme skærm bruge den ældre resistive teknologi, den type skærme er ikke så følsomme som de kapacitive skærme som Samsung og Huawei bruger, så virker navigationen på eTouch ganske okay. Der er de programmer på man kan forventer, internet browser, email og kalender. Der er dog ikke noget Android Marked da det kræver min 3G for at få den godkendelse fra Google. De har valgt at tilbyde et alternativt marked, men der er langt fra lige så mange apps som i den orginale fra Google. eTouch køre på Android 1.6.
Da det ikke er fair at sammenligne de testede tablets så vælger jeg i stedet at give dem en karakter og knytte en kort kommentar til den karakter. Karakteren gives uf fra value for money perspektivet, og der gives op til fem stjerner

Samsung Galaxy Tab
****  (4 stjerner)
DSC06182
Et utroligt lækkert produkt, som er lige til den tunge side og koster et godt stykke over hvad den kan bære. Prisen stjæler den sidste stjerne.

Huawei S7
** (21/2 stjerner)
DSC06179
Pæne specs og ganske godt design. Den er meget tung og skærmen har en underligt langstragt form. Android er voldsomt tilpasset og det er ikke lykkedes specielt godt. Bruger oplevelsen virker ikke gennemtænkt. Begrænset Marked.

Elonex eTouch
** (2 stjerner)
DSC06184
Jeg ville rigtigt gerne have give den 3 stjerner, men den langsomme processor kvæler et ellers ganske udemærket produkt. Satte de blot hastigheden op til 300 MHz ville hele produktet ændre udtryk og blive et godt produkt til en fantastisk pris.

Den endelige konklusion er faktisk at jeg ikke ville købe nogen af disse produkter til mig selv. Jeg slår derfor koldt vand i blodet og håber på at få fingrene i en Viewsonic ViewPad 7 og en Archos 70 i næste uge. Dem har jeg meget store forventninger til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...