onsdag den 13. oktober 2010

Nokia C7 mini test (Opdateret)

Nokia C7 gennemgang

Jeg har brugt nogen timer sammen med nye Nokia C7. Det er en touch skærms telefon uden numerisk eller alfanumerisk tastatur, ala HTC Desire og iPhone. Skærmen er på 3,5” og er af AMOLED typen og med den normale Symbian/Nokia opløsning på 360 x 640.

Det er virkelig en lækker udført mobil og man har straks fornemmelses af at have fat i kvalitet. Dette skyldes ikke mindst dens lidt ovale form, men også at vægt og byggekvalitet hænger godt sammen. Eneste ting som jeg kunne være bekymret for er at batteriklappen er af samme type som på E72 og den havde jeg lidt problemer med at få til at blive siddende.

Nokia C7 kan ses som en slags lillebror til Nokia N8. Den har ’kun’ 8 MP kamera og 8 GB intern hukommelse. Den har dog stort set samme skærm teknologi og processorkraft. Designet og den lidt lavere vægt gør den faktisk til en bedre telefon i daglig brug, men skal kameraet være verdensklasse så kommer man ikke uden om N8.

C7 har som storebror fået Symbia^3, hvilket sammen med dens kapacitive skærm giver Symbian en helt ny og opdateret feel. Symbian er stadig opbygget som vi kender det, men der er sket noget og en af de vigtigste dele er startskærmen. Der er nu mulighed for 3 skærme, som man skifter ved at trække fingeren hen over skærmen eller ved at trykke på den midterste softknap. Alle 3 skærme kan være fyldt med op til 6 widgets, som vi kender det fra N97 serien. Hele brugerfalden og menuerne virker på samme tid gammelkendt, og nye og friske. Det ser ud til at Nokia med Symbian^3 har fået deres smartphone styresystem op til den standard som man ser på Android og iOS.

De nye startskærme gør også at mulighederne med widgets nu er blevet forbedret. Det er f.eks. muligt at have flere mailbokse fremme på en gang. Det ser dog ud til at det stadig kun er muligt at have en kalender, og her savner jeg meget at kunne have flere kalendere i samme oversigt, sådan som det ofte er muligt på f.eks. Android mobiler. Der er også kommet en hel del nye widgets. Mange af den er nyhedsrelaterede, men en glæder jeg mig specielt over at se og det er Notifikations widgeten. Den har været tilgængelig via Nokia Labs til N97 serien i noget tid, men det er rart at se den som standard, da den ikke er til at leve foruden.
En anden fiks detalje som jeg sætter meget pris på er uret i som kører i skærmen når den er ’slukket’. Noget tyder på at jeg langt fra er den eneste som bruger min mobil som det primære ur og derfor er træt af at skulle gennem oplåsningen for at se hvad klokken er.

On-screen tastaturet virker rigtigt godt. Det er faktisk et af de bedre jeg har tastet på i noget tid. Selv om tasterne er små så lavede jeg stort set ikke slåfejl undervejs. Jeg er ikke helt vild med at ’ok’ tasten sidder nede ved siden af shift tasten, det bør lede til nogen dumme fejl, uden det dog gik galt for mig på noget tidspunkt. Nokia har valgt at lade et numerisk tastatur (T9 skrivning) dukke op når telefonen er i portræt modus, og fuldt alfanumerisk tastatur når telefonen drejes. Det er noget savner jeg på alle andre smartphones, da det virker langt mere intuitivt at bruge et ’normalt’ mobil tastatur når man bruger telefonen med en hånd.

Kameraet arbejder hurtigt og billederne den tager er ganske fine sammenholdt med lignede telefoner.  Dog er der en del digitalstøj så snart der er lidt mørkt og selv de dobbelte LED lys kan ikke hjælpe meget på billeder tage i mørke omgivelser. Tages billederne ved den fulde 8 MP opløsning hjælper de mange pixels faktisk med at skjule nogen af de digitale støjfejl der i billede og giver et ganske fint resultat. Farverne i billederne er meget fyldige og tager man billeder i f.eks. det danske efterår kan farvemætningen virke lidt til den kraftige side.

Den C7’er jeg har testet har ikke den endelige software og derfor er der et par ting som jeg ikke kunne teste. OVI Store virkede ikke, den ellers meget interessante sociale widget som følger med er ikke klar og så fik jeg ikke helt MfE til at køre uden fejl. Alt dette er okay set i lyset af at der stadig er lidt tid til C7 lander på gaden i Danmark.

Min gamle begejstring for Nokia er vågnet af sin ellers lange søvn. Jeg havde troet at jeg fra nu af skulle til kun at bruge Android telefoner. Men med Symbian^3 er Nokia tilbage og klar til at tage kampen op med Google og Apple. Eneste anke jeg kunne have, og man skal jo have blot en enkelt, er at opløsningen på skærmen gør at internet browsing oplevelsen ikke er på højde med den man kender fra HTC, Samsung og iPhone high-end smartphones.
Test billede taget med Nokia C7

Opdatering (20/8-2011)
Jeg har opdateret min Nokia C7 med Symbian Anna. En opdatering som løfter Symbian en hel del. Ud over de opdaterede iconer, så er forbedringerne i den indbyggede browser hele opdateringen værd.  Der ud over virker det som om hele systemet er blev langt hurtigere og nemmere at bruge. Jeg har endnu ikke kunne se om der også er forbedringer i batteri forbruget, selv om det langt fra var slemt i forvejen.
a 7 g r t n r n d e a . t r n h s n n k r k , a C e g . n r å g r f D n g d n e a g å 0 x t r g n r t l g n r s s f t e t i . e s e t s t e , n å t t g t r t . e g m g e e t r r t n r f e e m å 2 g n e g t r d t å l t e a 7 n s m n s r l a . n r 8 P a g 8 B n . n r g t t e m i g . t g n t e t r n k l n e n i g , n l t e e å r n e n m 7 r m r t , t n d s e m r n n t y g t . n r g t m i r , n r r t t g n f e e e r . r r u d r 3 , m n r d t e n n r n r d t e å n e . e 3 e n e t d p l 6 , m i r t a 7 . e n g e r å e d , g e g . t r d l t a d 3 r t s e m p l n d m n r å d g e e e r å t e d s u r t . t r . t t e e e e å n . t r g d l t t g n r t t e n , g r r g t t e e e e i e , n m t e r t å . d . r r å t n l l e . e f n r , n n r g g t r t e g t r s . n r t g a a s l 7 n i t , n t r t t e n m , a n e r l t e n n s e m g r t s å r t i m r i n r n r . t r å t g t a r n e m r n l m t e r g r r t f t e m n r t e d n n t r t . t r k t f e e g r t å i t . v m e r å å e g t t e l . g r e t d d t n r e d n f t , t r e l n e , n t g k t r g å t . a r t t e t k r 9 ) e p r n r i t , g t k r r n . t r t r g å e e , a t r t e t t e t l r r n r n d n t r t g e n r r e e t d e   g r r n l j å t r r t t g v e e D s n e e t å r e i e . s e d n e 8 P g r e e s k d t e n f e e l r i e g r t e t . e i e r t e g r n r i . t e r n n e t l n e n r g r t r e n e e g r r r t r g m g e e . I e e , n s t e e t m r d r e r g å k g e t E l t e n . t e r y t i t f t r g r t d l 7 r å n i n e g r a r t f n s e . g e t t g a u f e l n t e d . n d 3 r a e g r l t e n p d e g . e e g e , g n l o e t n , r t n å n r t t g n e r å e d n n r a , g g e d t e t d a g g r t n a 7 d n . n g m r n n l . d r e e , å r e i n e r e n . r d r r t m m e t r v t e g e t . g r u e e e m r å r r i i , v m t t a r t i .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...