onsdag den 20. oktober 2010

DLNA – limen der binder det digitale hjem sammen


Det område, under det digitale hjem, som har oplevet den største udvikling mod egentligt standardisering og reel brugbarhed er underholdnings området. Her tænkes på distribution af musik, billeder og video mellem enheder i hjemmet. Det vil sige muligheden for at vise digitale billeder gemt på en PC i stuen, på en fotoramme som står i køkkenet, afspille musik lageret på en harddisk på kontoret, på radioen i børnenes værelse eller vise video optagelsen af ungernes gymnastik opvisning, som er redigeret og gemt på kontor PC’en, på TV’et inde i stuen.

Alt dette er muligt i dag, så længe de omtalte enheder alle er koblet på hjemmets netværk, enten trådet eller trådløst. Det som gør det muligt er DLNA (Digital Living Network Alliance) som er række standarder for hvordan produkter med netværks adgang kan/skal tale sammen når de deler billeder, musik eller video med hinanden. Kort fortalt findes der 4 forskellige modus, som et produkt kan understøtte.
  1. Server modus, viser og kan sende de ting som er lageret på enheden til andre enheder
  2. Afspille modus, kan finde og afspille de ting som er lageret på enheder som understøtter server modus
  3. Kontrol modus, kan finde de ting som er lageret på en enhed som understøtter server modus og sende det indhold til en enhed der understøtter visnings modus
  4. Visnings modus, viser eller afspiller det som bliver sendt via en enhed med kontrol modus funktion
Flere af disse modus kan godt være understøtte i en enhed. F.eks. understøtter flere nyere mobiltelefoner både server, afspille og kontrol modus. Det gør det muligt at hente billeder eller video optaget på mobilen, eller sende billeder og video fra mobilen til f.eks. TV'et i stuen. En anden interessant kategori af enheder er tablets. Det er 7” - 11” enheder med berøringsfølsom skærm, som f.eks. iPad, det typisk køre en modificeret version af et mobil OS. De understøtter typisk også DLNA og det gør dem i stand til at afspille musik og video lageret centralt i hjemmet. De kan derfor blive til egentlige personlige underholdnings enheder som giver brugeren den underholdning som brugeren ønsker, det sted i hjemmet de måtte ønske.
Det lyder alt sammen nemt og enkelt, og det burde det faktisk også være. Der er dog problemer og forskellige producenter han nogen gange svært ved at tale med hinandens produkter. En anden hindring for en gnidningsfri oplevelse er de mange videoformater. De fleste afspille/visnings enheder understøtter kun et snævert udvalg af videoformater og brugeren vil ofte opleve af en video ikke vil kunne afspilles. Alt dette ødelægger oplevelsen og giver unødig usikkerhed når forbrugeren skal ud og købe hjemmeelektronik. Dog giver det faktum, at der er en standard og at flere og flere understøtter denne standard, håb for fremtiden. En fremtid hvor alle skærme, radio'er og PC'er taler samme sprog når det kommer til underholdning.
Næste artikel vil gennemgå en række underholdnings senarier fra en meget nær fremtid, og forsøge at finde den perfekte kombination af enheder til hjemmet.

Læs også den første del af denne artikel serie om det Digitale Hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...