mandag den 8. november 2010

ViewSonic ViewPad 7 – første indtryk


Kort video gennemgang af ViewSonic ViewPad 7

Jeg må erkende at jeg har glædet mig længe til at få fingerne i ViewSonic’s ViewPad 7. Det skyldes primært at den på papiret (og på billeder) så ud til at være den første egentlige værdige konkurrent til Samsung Galaxy Tab. De er begge 7” og kører på Android 2.2. De har begge to kamera og designet ligger meget tæt op af hinanden hinanden. Jeg har nu haft en weekend sammen med ViewPad 7 og jeg vil her dele mine første indtryk af den. Jeg har desuden lavet en video med en gennemgang af æsken og den første opstart af enheden.

Lad os starte med starten. Som jeg siger i video'en så blev jeg behageligt overrasket over det omslag som fulgte med i æsken. Det virker solidt og gør det muligt at have ViewPad 7 stående på bordet stråstillet, det er også nødvendigt, men mere om det lidt senere. Tager man ViewPad 7 ud af omslaget oplever man en god bygge kvalitet og de knapper som man forventer. Opladning foregår via et mini USB og der er udtag til hovedtelefoner. Det skal her også lige bemærkes at de indbyggede stereo højttalere faktisk er ganske gode. Tænd/sluk knappen sidder øverst i venstre side.

ViewPad 7 har en helt standard Android 2.2. Der er altså ikke rigtigt lavet nogen tilpasninger fra ViewSonic side. Dette er slet ikke nogen dårlig ting og så har ViewSonic valgt at installere et par ekstra programmer. Opsætningen af enheden går hurtigt og nemt. En af de ting jeg er mest ked af ved en standard Android installation er manglen på widgets. Jeg har efterhånden vendet mig til de ekstra ting som HTC ligger på deres telefoner og må erkende at jeg savner dem på alle andre terminaler. Det er muligt at der findes en masse gode på Marked, men jeg har endnu ikke kunne finde dem. ViewPad 7 har 3G indbygget, hvilket betyder at du kan gennemføre opkald på den. Det foregår via højttalerene og derfor er håndfri tale den eneste mulighed, det er selvfølgeligt også muligt at tilslutte et headset via Bluetooth. SMS og MMS er også understøttet. Der er dog ikke 3G videoopkald, selv om ViewPad 7 har en frontvendt kamera, så her skal man have Fring installeret. Grundet 3G delen så har ViewSonic fået ViewPad7 godkendt til Android Marked. Det betyder at der fri adgang til næste alle programmer man finder der. Der er dog nogen begrænsninger. ViewSonic har valgt at bruge ARM6 teknologi i ViewPad 7. Den er nok billigere end de nyere processorer, men det betyder at f.eks. Adobe Flash ikke kan installeres selv om den kører Android 2.2. Hastigheden er der dog ikke noget at udsætte på, alt virker hurtigt og man oplever stort set ikke tøven fra enheden.

Skærmen er ViewPad 7’s svageste punkt. Så længe man holder enhenden vertikalt (landskabe) så står skærmen klart, tydeligt, farverig og let læseligt. Vender man enheden om og bruger den horisontalt er billedet (bogstaveligt talt) et lidt andet. Tekst og grafik bliver tydeligt pixileret og uskarpt. Der ud over bliver det hele lidt langtrukkent. Det er langt fra så slemt som det jeg så på Huawei S7 (se omtalen her), men nok til at det begrænser antallet af gang man føler sig fristet til at vende enheden. Dette er nok også grunden til at de 5 skærme man har til widgets og genveje, samt program vælgeren kun fungerer i landskabe.

Det bagud vendte kamera laver ganske udemærkede billeder og tager ok video. Kameraet er på 3 MP og video optages i VGA. Se eksempler på begge dele sidst i artiklen. Det front vendte kamera er VGA og vil sansynligvis virke fint til video kald via f.eks. Fring, men det kræver en del lys.

ViewSonic ViewPad 7 er en rigtig fin lille tablet som leverer varen som markedsført. Den overrasker ikke rigtigt på nogen punkter, men gør alt det en 7” tablet kan forventes at kunne. 3G virker unden problemer og WiFi er nemt at sætte op, der er adgang til alle Google applikationerne og Android Marked og der er både front og bagud vendt kamera og af en ganske fin kvalitet. Skærmen i vertikal stilling er faktisk den eneste lille skuffelse. Problemet er ikke stort, men vil irrerterer hvergang man har brug for at se en webside vertikalt.
ViewSonic ViewPad skulle få en salgspris omkring kr. 3.500,-. Det er knap det halve af hvad Samsung Galaxy Tab koster og den eneste egentlige forskel er en bedre skærm (med højere opløsning), et par Samsung programmer (kalender, email og TV fjernbetjening) og et marginalt bedre design til Galaxy Tab’s fordel. Nogen vil måske mene at der er gode penge givet ud, men jeg tror nu jeg ville vælge ViewPad 7.

IMG_20101108_120026
Billede taget ViewSonic ViewPad 7

Kort video taget med ViewSonic ViewPad 7

2 kommentarer:

  1. Fin artikel, men du glemmer at nævne i konklusionen, at Samsung Galaxy Tab også har en væsentlig hurtigere processor (1 GHz).

    SvarSlet
  2. Tak for roserne.
    Det er korrekt at Galaxy Tab har en hurtigere processor, men i dagligt brug var det ikke specielt tydeligt. Det er anderledes i dag, specielt efter Galaxy Tab har fået Android 2.3. Jeg ville tro at forskellen ville opleves mere tydeligt nu.

    SvarSlet

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...