søndag den 21. november 2010

At komme (godt) i gang med Xbox Kinect

Billede fra intern træningsvideo om Xbox Kinect


Jeg havde glædet mig en del til at få fingerne i en Xbox Kinect og da den endeligt landede i sidste uge gik der helt frem til torsdag før jeg kunne få den startet op. Jeg havde sat eftermiddagen af til det og der skulle også være tid til at skyde den interne træningsvideo som var den egentlige grund til at den omtalte Xbox Kinect var landet hos mig. Forventningen var, efter at have prøvet en Wii og den gamle Xbox 360, at opsætningen ville forløbe nemt og hurtigt. Det viste sig sådan set at være nemt nok, men hurtigt var det langt fra. Ved stort set hver eneste valg i opsætningen skulle der installeres en opdatering. Jeg fik dem ikke talt, men jeg mener det var mellem 3 – 5 større eller mindre opdateringer som skulle til, inden alt var sat op og klar til at tage i brug. Kinect Aventure, et spil som ligger standard i Xbox Kinect kassen, installerede en opdatering, Kinect Sport skulle også installere noget og ved tilslutningen til Xbox Live kom der en større opdatering. Omsat til tid tog det et sted mellem 30 – 45 minutter at blive klar første gang, det er meget lang tid og som normal forbruger ville jeg være noget utilfreds. Jeg elsker opdateringer og mener det er rigtigt at producenter udsender dem, men ved ibrugtagen af et nyt produkt skal men ikke forstyrres af en masse opdateringer, der vil man bare i gang. Systemer som Wii eller den originale Xbox 360 skulle ikke bruge så meget tid og det er en god ting. Havde det nu være den oprindelige Xbox 360 jeg skulle sætte en ny indkøbt Kinect sensor til ville jeg forvente at skulle bruge noget tid til at installere styringssoftware, men det testede sæt kom i en samlet æske så her mener jeg godt at man kan forvente at alt var præinstalleret.

Jeg fik dog også tid til at teste selve Kinect sensoren primært med Kinect Sport. Det hele virkede som forventet, og jeg var faktisk positivt overrasket over nøjagtigheden. Jeg havde testet Kinect sensoren ved et par lejligheder tidligere og havde ikke nogen gode oplevelser med fra de forsøg. De blev dog begge fortaget i meget lyse lokaler med mere eller mindre direkte sollys og sollys er noget som Kinect sensoren absolut ikke kan lide. Hjemme i stuen i normal belysning er der dog ingen problemer og Kinect sensoren oversætter fagter og bevægelser nøjagtigt og præcist nok til at styre de spil som jeg har testet.

Jeg er alt i alt god tilfreds med oplevelsen af Kinect sensoren, og er ked af at den ikke kunne blive stående i min stue. Jeg har dog en Xbox 360 stående og jeg vil seriøst overveje om der skulle investeres i en sensor til den. Så kunne ungerne bruge vores Wii og de voksne kunne lege i stuen med Xbox Kinect.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...