onsdag den 1. februar 2012

HTC Sense 4.0 - Når værditilførsel ikke længere skaber værdi






HTC Ville skulle blive HTC’s første Android 4 mobil og skulle også blive den første mobil der indeholder den seneste inkarnation af Sense lavet til Android 4, Sense 4.0. I denne uge er der sluppet en video ud som ser ud til at være af HTC Ville, og her får man også et glimt af hvordan Sense 4.0 kommer til at se ud.

HTC Sense startede sit liv tilbage da HTC lavede Windows Mobile baserede mobiler. Sense var HTC’s måde at gøre et ellers håbløst brugerinterface nogenlunde lækkert. Mange af disse elementer flyttede de med sig, da de kom med deres første Android mobiler. Også på Android gav Sense rigtigt meget mening da det udbyggede Android med en hel serie af funktioner som var meget brugervenlige, og som ikke kunne findes i standard Android. Sense blev udviklet med hver ny generation af Android og blev, efter min mening, ved med at være relevant da Sense fortsatte med at tilbyde funktioner som ikke kunne findes i standard Android. Sense begynde dog at møde mere og mere modstand, mest fra USA, hvor de generelt ikke syntes om tilpassede versioner af Android. Den primære årsag var, at det forsinkede frigivelsen af nye Android opdateringer til HTC’s mobiler. Jeg vil dog mene at disse forsinkelser var til at leve med set i lyset af de forbedringer Sense tilbød. Dette ændrede sig dog radikalt med HTC Flyer og ikke mindst da ICS (Android 4) blev lanceret.

Jeg skrev tilbage i min oprindelige test af HTC Flyer’en, at den hverken var fugl eller fisk, da Gingerbread (Android 2.3) ikke gjorde denne tablet nogen tjenester. Det tog dog HTC mere end 6 måneder at få Honeycomb (Android 3.2) gjort klar til HTC Flyer og ICS nåede faktisk at blive lanceret inden HTC frigav deres HTC Flyer Honeycomb opdatering. Sense fik hele skylden for forsinkelsen, og efter at have bruge Android 3.2 med Sense på HTC flyer i godt en måned, må jeg erkende at jeg ikke rigtigt kan se hvorfor det skulle have taget så langt tid at tilpasse Sense. Den gør ikke meget væsen af sig.

Da Android 4 blev lanceret skrev jeg, at den forbedrede brugerflade i ICS gjorde den producent tilpassede brugerflade overflødig. Android 4 løftede den mobile brugerfalde oplevelse så meget at den langt overgik alle de producent tilpasninger jeg nogen sinde havde testet, og af dem er HTC Sense klart en af de bedste. Det var mit håb at mobil producenterne ville bakke op om denne forbedring og holde sig fra at pille for meget ved brugeroplevelsen i Android 4.

Jeg forstår helt hvorfor producenterne vælger at tilpasse Android. Det er en nem og normalt elegant måde at skabe sit eget ‘look’ og i de mere avancerede tilfælde, give kunden en unik brugeroplevelse som de ikke kan få hos de andre producenter. Det giver dog kun mening når standard systemet ikke er godt nok, noget man ikke kan sige om Android 4. Derfor var det med spænding jeg satte mig ned og så ovenstående video.

Efter at have set video til ende, sad jeg tilbage med følelsen, “hvorfor HTC?”. Sense 4.0 bringer intet nyt til Android 4, der bliver lagt en masse grafisk lir oven på og den enkle og gennemtænkte brugerfalde forsvinder fuldstændigt bag noget som mest af alt ligner Gingerbread. HTC har desuden besluttet ikke at bruge on-screen tasterne, men at fastholde de fysiske taster som i Gingerbread. Hvis det vi ser i videoen virkeligt er Sense 4.0 og det vi ser er hele oplevelsen så kan jeg ikke gennemskue hvad det er HTC mener denne version af Sense har at byde ind med. Android 4 handler, for Google om, at samle trådene mellem de mange fragmenter der findes af tilpasninger på de tidligere Android versioner. Google har med den nye brugerfalde skabt et miljø som tager alt det bedste fra Android 2.3 og 3.2, tilfører ensartethed og sammenhæng, og ikke mindst et nyt grafisk indtryk som virker indbydende og overskueligt. Google har brug for at denne oplevelse er den alle brugere gives og ikke mindst har de brug for at udviklerne kan nøjes med at udvikle til et grafisk udtryk. HTC skader med Sense 4.0 denne indsats fra Google, og er dermed med til at gøre det endnu svære at lokke udviklere til Android platformen. De kan derfor ende med at skade Android som platform, og dermed også sig selv.

HTC, Samsung, LG og Motorola er nød til at indse at de producent tilpassede brugerflader hører fortiden til, hvis de fortsat ønsker støtte Google i udbredelsen af Android. Der vil fortsat være brug for at differencer sig og dette skal producenterne i fremtiden primært gøre gennem design, specs og gennem deres egne apps stores som indeholder widgets, apps og skins som deres kunder kan hente og bruge efter behov. På den måde skaber producenter forsat deres eget oplevelses univers, men brugeren får adgang til det via aktivt tilvalg i stedet for den tvang der ligger i den nuværende form.

Update: HTC offentliggjorde Sense 4 officelt under MWC 2012, sammen med deres nye HTC One strategi. Læs min reaktion på deres pressemøde her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...