torsdag den 9. februar 2012

Windows Phone 7.5 - Jeps, 'it got it'


For godt to uger siden fik jeg endelig fingrene i en Windows Phone mobil. Det var godt nok en ældre fætter, LG Optimus 7, men den var opdateret til Mango, Windows Phone 7.5, og selv om den er over 12 måneder gammel er den forsat ganske udmærket med på specs. Mit fokus var nu heller ikke på hardwaren, men på at få prøvet Windows Phone 7.5. Det har jeg så gjort alt hvad jeg kunne i to uger og ganske som jeg forventede så har det været en yderst behagelig oplevelse.

For nøjagtigt et år siden, i februar 2011, testede jeg Windows Phone 7 på en HTC Mozart. Den gang var min konklusion, at Windows Phone var et mobil OS med et meget stort potentiale. Efter noget tid med den seneste opdatering kan jeg tilføje, at Windows Phone stadig er mobil OS med et kæmpe potentiale og at det i dag leverer en meget komplet og tilfredsstillende oplevelse. Microsoft har fået styr på flere af de mangler som jeg, og mange andre, påpegede i den første version. Den nok største er at det nu er muligt at bruge en dansk Microsoft Live konto i Windows Phone, noget der ikke var åbnet for i den første version. En anden er multitaskning. Windows Phone har ikke multitaskning som man kender det fra Android. Den bruger samme teknik som iOS, der giver mulighed for at nogen ting kan kører i baggrunden. Det betyder at musik kan fortsætte med at spille i baggrunden, emails og IM’s bliver opdateret løbende og Live Tiles, som vi kommer tilbage til lige om lidt, konstant er opdateret med relevant information. Blot det at apps ikke lukkes ned når man skifter væk fra dem, men fryses i hukommelsen gør brugen af Windows Phone langt mere flydende. Med Windows Phone 7.5 er du tilbage og i gang med en tidligere app lyn hurtigt, hvor der i den oprindelige Windows Phone skulle ventes på, at app’en igen blev startet op og fik forbindelse til nettet. De oplevelser, som jeg havde med tabt forbindelse til nettet når der blev skiftet mellem Wi-Fi og 3G under min første test, er jeg ikke løbet ind i denne gang. Om det var hardware eller noget Microsoft har fået rettet til, er ikke til at sige.

Der er også sket ting som er langt mere visuelle end de ind til nu omtalte forbedringer under motorhjelmen. Den nok mest lækre forbedring er udvidelsen af mulighederne med de Live Tiles, som udgør Windows Phone startskærm. Det er nu ikke længere forbehold system Tiles, at være dynamiske. Stort set alle apps gør i dag brug af, at sende informationer ud i deres program Tile, hvis den er fastgjort til startskærmen. Live Tiles er ikke blot en smart genvej til, at starte en app, men faktisk gør rigtigt mange apps brug af, at indhold eller dele af app’en kan ligge ud på startskærmen. Det kan være et bogmærke fra Internet Explorer, en bestemt placering, hvor der ofte laves check-in på fra FourSquare eller en gruppe fra kontakter som bruges ofte. Live Tiles bringer enkeltheden og overskueligheden fra iOS sammen med det altid opdaterede overblik fra Androids Widgets.  Lige netop Live Tiles er med til, at bringe Windows Phone op øverst i mobil OS flokken, foran både Android og iOS da nye brugere vil finde dem nemme, at forstå og finde rundt i. Kontakter har også fået et facelift. Det er nu muligt ikke blot, at integrere Facebook i sine kontakter, men også Twitter og LinkedIn.  Windows Phone forsøger automatisk, at linke kontakter på tværs af forskellige netværk, så en kotakt indholder links til Live, gmail, Facebook, LinkedIn og twitter konti. Lykkedes det ikke hel så er det muligt manuelt, at gennemføre denne sammen kobling. Dem, som har været brugere af HTC Sense vil nikke genkende til denne proces. Deling af f.eks. billeder er også blevet nemt. Har du taget et billede med din Windows Phone mobil kan du med et enkelt ’swipe’ trække billede frem på skærmen og hurtigt dele det med Facebook eller Twitter. Det er selvfølgeligt også muligt, at sende det via mms, email og bluetooth.

Der er stadig langt flere apps til iOS og Android, men rigtigt mange af de mest brugte apps er at finde i Markedplace. Personligt ville jeg godt kunne leve med det udvalg der er til daglig brug, men jeg kan ikke undgå at savne enkelte speciel apps, som jeg over tid har fundet til Android. Ingen af dem ville være show-stoppere og alt i alt befinder jeg mig rigtigt godt i Windows Phone universet. De sidste anker jeg har tilbage med Windows Phone ser ud til at blive adresseret i den næste opdatering. Adgang til højere opløsninger på skærmen, understøttelse af multi-core CPU’er, udvidelse med microSD og opgøret med Zune som eneste kommunikationsvej til din Windows Phone er alle ting som jeg glæder mig meget til. Jeg vil dog klassificere alle disse forbedringer som ’nice to have’, og på ingen måde, som krav jeg skal have på plads før jeg ville kunne tage springet fuld ud.

Den nok vigtigste konklusion jeg tager med fra denne test er dog, at alle de mange millioner af brugere, som i denne tid køber en af de nye Nokia Lumia modeller, kommer hjem til en rigtig behaglig og tilfredsstillende oplevelse. De vil ikke komme til, at fortryde deres valg og rigtigt mange vil tale i rosende toner om Windows Phone. Dette vil være med til, at sætte rigtigt meget skub i udbredelsen af Windows Phone, noget der også trænges meget til. Jeg skrev det tilbage i februar sidste år, da Nokia og Microsoft offentligjorde deres samarbejde, og jeg vil med glæde gentage det her 12 måneder senere, samarbejdet var den helt rigtige beslutning for begge. Nokia har tydeligvis stadig Brand navnet til at trække salget af en mobil platform som ingen egentligt kender, salgstallene taler deres eget tydelige sprog på den front. Microsoft har til gængæld formået at sikre at de kunder som så vælger at købe en ny Nokia mobil får en god og gennemført oplevelse, som vil få dem til at glæde sig over deres beslutning.

Opgaven er nu at bringe denne oplevelse videre og sikre, at nye brugere bliver ved med at føle at de har et mobil OS som ligger foran resten af flokken. Microsoft gør deres allerede i den næste version, ikke mindst med den tætte integration til den kommende Windows 8. Med Nokia til at sætte standarden for design af Windows Phone mobiler, så skal HTC og Samsung også nok træde i karakter og leverer på den front. Alt taler for, at Windows Phone har bidt sig fast og kun vil vokse fra nu af. Det interessante bliver at følge hvem, iOS eller Android, de vil tage markedsandel fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...