tirsdag den 15. februar 2011

Microsoft Windows Phone 7 – oplevelser ved brug til de daglige rutiner

Windows Phone 7 (WP7) har været på markedet i knap et år nu. Det har dog aldrig fået nogen stor succes i Danmark da Microsoft har valgt ikke at lave en dansk oversættelse, samt at der ikke findes dansk tastatur og ordbog. Disse ting er ganske enkelt ting som skal være på plads i et operativsystem, hvis det skal have en chance i Danmark. Jeg følte dog at tiden var kommet til at få en fornemmelse af hvordan WP7 fungerede i den virkelige verden og for at tage et kik på hvor langt fra en potential succes Microsoft egentligt er. Timeingen kunne ikke have været bedre, men det viste jeg ikke da jeg startede testen, mere om hvorfor i slutningen af artiklen.


HTC har venligst lånt mig deres WP7 model, HTC Mozart, som jeg har brugt som min primære mobil i omkring en uges tid. HTC Mozart har været beskrevet og testet et utal af steder, så jeg vil ikke bruge så meget tid på hardware siden, men primært fokusere på Windows Phone 7 operativsystemet. Jeg vil dog lige indskyde af HTC Mozart et lækkert stykke hardware, med rigtigt god bygge kvalitet og stort set perfekt afvejning mellem størrelse og vægt. Altså en HTC mobil i den kvalitet som man er kommet at forvente fra HTC.


Med Windows Phone 7 har Microsoft taget et stort skridt væk fra den gamle kendte Windows Mobile, som specielt HTC har støttet op om i mange år, og sat bruger oplevelsen i første række. De har lånt voldsomt fra deres, i Danmark stort set ukendte, MP3 afspiller Zune og det har ingen skade været til. Det er lykkedes Microsoft at lave et mobilt operativsystem som er nemt at gå til, reagerer som brugeren ville forvente og som virker hurtigt og gennemtænkt. Alt er dog ikke fryd og gammen, men det er alt i alt lykkedes dem ganske pænt, når man tænker på at dette system ’kun’ er et år gammelt. Der blev også kommenteret på mange mangler og fejl i både Appels iOS og Android da de rundede deres første år. Nå, men lad os tage et kig på hvordan man som bruger oplever den første tid med Windows Phone.


Opstarten og opsætningen af WP7 er meget lig det man kender fra andre SmartPhones. Man er rimeligt hurtigt igennem opsætningen af land, sprog, tidszone og mobiloperatør. Som skrevet er det ikke muligt at vælge dansk som sprog, men du kan angive at du befinder dig i Danmark så dato, tid og tegnsætning bliver korrekt. Den kender også de danske mobiloperatører så her er heller ikke nogen egentlig hindring. Efter dette er på plads møder man den første fælde. Det er blevet tid at indtaste sit Live id og bruger man det man eventuelt har i forvejen så bliver telefonen låst på ’Danmark’ og alle muligheder for brugen af Markedspladsen, Xbox Live og rent faktisk også ting som videoer (også dem du selv optager) og musik, bliver fjernet. Dette gør mobilen meget lidt interessant, da alt man så har adgang til er tale, sms, email og web. Dette er selvfølgeligt hvad mange mennesker bruger deres mobil til, men har man brugt penge på at købe en SmartPhone så må den også gerne levere på ’Smart’ siden. Derfor brug ikke et normalt Live id, men opret et nyt hvor du angiver dit oprindelses land til England eller Tyskland. Sætter man så WP7 mobilen op med det, er der fuld adgang til alle de spændende dele af operativsystemet. Derefter er man igennem opsætningen og bliver budt velkommen til Windows Phone 7’s hjemmeskærm som er bygget op at en lang række ‘tiles’, eller fliser på dansk, som hver dækker over et program eller funktion. Disse fliser kan enten være aktive og blive opdateret med indhold, eller inaktive og blot indeholde navnet på det program det åbner eller eventuelt og så et programikon. De aktive fliser virker rigtigt godt. De formår at give et hurtigt og godt overblik over f.eks. kommende kalender aftaler, eller hvor mange ulæste email man har liggende. Ved at arbejde med fliserne og gør dem aktive er det lykkedes at skabe en overskuelig hjemmeskærm som minder om en kloning af hvad Apple og Android levere. Nem adgang til de tilgængelige informationer og programmer uden at man ender i et widget helvede som det kan ske med Android. Listen af fliser kan være så lang som man måtte ønske, og stort set alt kan ligges ud på hjemmeskærmen som en flise. En anden generel bruger funktion i WP7 er det at flytte skærmen ud til venstre for at få adgang til flere funktioner. Gør man det fra hjemmeskærmen så få man en komplette liste over programmer på mobilen. I email applikationen sorterer et skub af skærmen til venstre, på ulæste eller markerede mails.


Det som gjorde Windows Mobile i stand til at leve så længe som det rent faktisk gjorde var den fantastiske integration med Microsoft Exchange server (Outlook). Den har selvfølgeligt overlevet overgangen til WP7 og bliver helt sikkert også en af de afgørende faktorer når man i fremtiden skal vælge mellem iOS, Android og Windows Phone 7. Specielt er styringen af kalenderen langt bedre end på iOS eller Android. Det er muligt at indkalde møder med flere deltagere, flytte rundt på møde som har deltagere og selvfølgeligt accepterer indkaldelser fra andre og fra indkaldelsen se om der er eventuelle konflikter. På email siden er både iOS og Android rigtigt godt med, men en ting gør WP7 bedre, nemlig når man skal have fat i mail som er flyttet væk fra Indbakken. Alle foldere er tilgængelige og kan manuelt synkroniseres så mailen kan findes frem igen. På kalender siden er det muligt at integrere flere kalendere så man har sin Outlook, Google og eventuelt sin Live kalender samlet i et overblik. Noget som er voldsomt forbedret i WP7 er Office delen. Ud over at de 3 gamle appikationer, Word, Excel og PowerPoint har fået et dramatisk facelift er der nu adgang til 2 nye typer dokumenter, nemlig OneNote og SharePoint. Det er muligt ikke blot at læse dokumenter i alle formater, men også at redigere i dem. Kontaktlisten er lige som resten også blevet opdateret og det er nu muligt at synkroniserer sine kontakter med deres Facebook profil, og fra kontaktlisten at få direkte adgang til sine Facebook nyheder.


Det er lykkedes Microsoft at få imponerende mange apps ind i deres Markedsplads på trods af den korte tid WP7 har været på markedet. Man finder stort set alle de mest populære apps fra iPhone og Android verden. Jeg installerede Twitter, Facebook , Amazon Kindle, YouTube og FourSquare for at teste nogen af de mest kendte tjenester. Det er i den her sammenhæng vigtigt at nævne at WP7 er et singletasking system, og det betyder at der kun køre en app ad gangen. Det mærker man specielt når man starter en app op. Det tager længere tid end jeg er vant til, da man altid skal starte forfra. Under Android, som er et multitasking system, lukkes apps ikke helt ned, men kører videre i baggrunden, og lukkes først helt ned når der er mangel på hukommelse. Det giver ofte en langt kortere starttid for de mest brugte apps. Dette bliver gjort værre af at alle de apps jeg prøvede er 100% afhængige af netværksadgang og her oplevede jeg at WP7 virker langsommere end det jeg  har set på andre SmartPhone platforme. Det er ikke noget jeg som sådan har målt på, men jeg oplever at det tager tydeligt længere tid at hente en lokation i FourSquare og derefter checket ind. Det behøver ikke udelukkende at være netværks kommunikationen som sløver oplevelsen ned, men kan også være det faktum at FourSquare ikke kan få lov til at arbejde videre i baggrunden medens den venter på bruger input. En anden ting som jeg oplevede meget tydelig var at alle de apps jeg prøvede virkede som om de var lavet lidt hurtigt og at der ikke rigtigt var brugt tid på at integrerer dem ordenligt i WP7. Mange af de smarte grundfunktioner som man finder i Windows Phone 7 er ikke rigtigt kommet med ind i de afprøvede apps og muligheden for at aktiverer fliserne på hjemmeskærme er heller ikke blevet brugt. Der er ingen tvivl om at en SmartPhone platforms succes afhænger rigtigt meget af de apps der er tilgængelig. Selvfølgeligt skal grund systemet være i orden, men det er apps der gør platformen personlig. Microsoft har sikret at mange af de kendte apps er tilgængelig, men der er stadig langt lang vej at gå før de tilbyder den samme oplevelse som på andre SmartPhone systemer.


Lige som Apple har valgt at iTunes er den eneste måde at flytte noget som helst mellem iPhone og ens PC så har Microsoft valgt at Zune softwaren er eneste kommunikationsvej hvis billeder, video eller musik skal flyttes frem og tilbage. Der er altså ikke nogen USB modus indbygget, der er ikke lavet plads til microSD kort og det er ikke muligt selv at navigerer rundt i de filer som er på mobilen, da WP7 ikke har en filhåndtering. Det gør brugen af WP7 meget brugervenlig og meget sikker, men er langt fra en optimal løsning. Det er et af mine personligt største anke punkter ved iOS og derfor kommer jeg heller aldrig til at syntes om WP7’s løsning. Jeg sætter pris på den frihed det giver at man selv kan bestemme hvad der skal flyttes ud af mobilen og hvad der skal ligges ind på mobilen, uden at skulle spørge Zune eller iTunes om lov først. Der er dog rigtigt mange som kan leve med dette, se blot hvor mange iPhone brugere der er, så selv om jeg ikke kan lide den måde at gøre tingene på, forventer jeg ikke at det bliver en stor hindring for Windows Phone 7’s udbredelse.

Der er lige endnu en oplevelse jeg mener skal med her. Noget tyder på at Windows Phone 7 har problemer med at netværksforbindelsen skifter mellem mobil adgang og WiFi. I hvert fald oplevede jeg den først dag jeg bruget mobilen at jeg hele tiden mistede forbindelsen til Live serveren og derfor ikke kunne bruge Markedspladsen og Video & Musik delen af WP7, og var nød til at genstarte mobilen for igen af få forbindelse. Jeg valgte at slukke for WiFi dag 2 og havde ingen problemer med mistet forbindelse til Live serveren. De sidste par dage har mobilen kørt udelukkende via WiFi og igen har jeg ikke oplevet det jeg så den første dag. Faktisk bringer fejlen minder fra mine første forsøg med Windows Mobile, for mange år siden, som rent faktisk havde samme problem dengang - genbrug af for meget kode Microsoft?



På trods af flere små fejl og mangler så er min total oplevelse af Windows Phone 7 positiv. Der er helt sikkert meget at gøre før Microsoft har et økosystem som kan måle sig med iOS og Android. Dog ligger rigtigt meget af arbejdet hos apps udviklerne, da min vurdering er at grund systemet egentligt tilbyder de muligheder for man kan forvente at et moderne SmartPhone operativsystem. Det betyder at der er håb for Microsofts mobile styresystem for der er allerede rigtigt mange udviklere som udvikler til WP7 og Microsoft er verdenskendte for deres udviklingsværktøjer som gør det til en relativ simpel sag for udviklere at skifte til en Microsoft platform. Samtidig forlyder det at der inden for de næste 6 måneder kommer en større opgradering af Windows Phone 7 som bringer nogen af de elementære ting som systemet mangler, som multitasking, cut/paste og integration af flere sociale platforme. Og så er der det jeg nævnte i min introduktion om timingen af min test. Efter jeg havde testet på WP7 i en uges tid annoncerede Microsoft og Nokia at de har indledt et partnerskab om at gøre WP7 til det alt dominerende styresystem på Nokias SmartPhones. Det er en betydelig fjer i hatten for Windows Phone 7, da Nokia stadig har et enormt marked at arbejde med og mere eller mindre med et snuptag kan gøre WP7 kæmpe stort. Jeg er helt sikker på at dette netop er det der skal til for at overbevise udviklere om at det er investeringen værd at bringe deres apps til Windows Phone 7, og på den måde sikre WP7 endnu mere succes. Så på flere måder så tegner det lyst for Microsoft og deres Windows Phone SmartPhone styresystem


Update: Læs min artikkel om Microsoft og Nokia samarbejdet
Update: Læs også min test af Windows Phone 7.5 Mango

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...