torsdag den 5. maj 2011

Mobilen til alle dine behov - En drøm som måske kan blive virkelighed

Motorola Atrix kommer tæt på, men mangler stadig noget


Jeg har i rigtigt mange år, efterhånden, ledt efter en mobil enhed som ville kunne fungerer, som både min mobil og min personlige PC, og også meget gerne arbejds PC. En enhed som kunne skalerer sin hastighed således at den ville give mig 2 - 3 dages normal brug som mobil, og når den blev tilsluttet en dock ville kunne arbejde som en mellem kraftig bærbar, eller notebook. Da jeg startede med at lege med ideen om sådan en enhed sidst i 90’erne, var det en umulighed at rumme den grad af skalerbarhed i en processor og min drømme enhed måtte nødvendigvis være bygget over 2 CPU’er. Jeg forestillede mig at man i mobil tilstanden ville køre Windows Mobile og når man så skiftede til fuld bærbar tilstand så startede den en almindelig Windows op.

Hvad ville sådan en enhed have givet mig dengang? Jeg ville for det første kun skulle bære rundt på en enhed, i stedet for den mobil, den PDA og det bluetooth tastatur som jeg slæbte med rundt, for ikke at tale om den min MP3 afspille og min USB stick. Enheden ville også have givet mig adgang til alle mine filer uanset hvor jeg var, i en tid hvor det at være på nettet, mobilt, ikke blot var dyrt, men ualmindeligt langsomt.

Spørgsmålet er så hvorfor jeg i dag, hvor vi skriver 2011, skriver om mine IT drømme fra de sene 90’ere? Hvis jeg tager et kig i min taske i dag, så virker der ikke som om der reelt er sket en forbedring. Jeg har fortsat en PC til mit arbejde, den er dog bærbar og derfor har jeg i teorien alle mine data med mig rundt. En Windows PC er dog så længe om at starte op at mine arbejdsdata forbliver teoretisk tilgængelig, når jeg er på farten. Jeg har fortsat en mobil, den er blevet langt smartere og har et indbygget tastetur, så her har jeg sparet lidt. Den holder dog så kort på en opladning at jeg har måtte tilføje et ekstra batteri til min taske. Der ligger fortsat en USB stick i tasken, da det stadig er den nemmeste måde at flytte meget store filer, hunderede af MB, mellem hjemme PC’en og arbejds PC’en. Så selv om PC’er er blevet bærbare og mobilen smart så er der faktisk ikke rigtigt reduceret i antal enheder i min arbejdstaske over de sidste 15 år. Jeg har heller ikke mine data samlet et sted, selv om det i dag er blevet noget nemmere, hvis man virkeligt vil det. Så jeg drømmer faktisk stadig om at få en mobil enhed som kan bruges som PC når den bliver docket til et tastatur og en skærm.

Da jeg på CES i år så Motorola Atrix, læs mere om den i min artikel, Motorola Atrix - Gammel vin på nye flasker, var jeg sikker på at jeg havde fundet lige netop den enhed jeg havde kigget efter. En smartphone med massere kræfter og en god stor skærm, en netbook-agtig dock, samt en dock hvor der kunne tilsluttes normalt tastatur, mus og skærm. Jeg skal med det samme sige, at jeg endnu ikke har prøvet den, men rigtigt mange test af Atrix’en syntes dog at fortælle historien om en telefon med utilstrækkelig og defekt software, en netbook dock af en noget tvivlsom kvalitet og en browser oplevelse som ligge langt fra den oplevelse som man forventer at en fuld PC browser. Alt sammen ting som desværre nok er med til at sikre at denne mobil løsning ikke bliver den kæmpe succes som den burde være blevet. Den indeholder nemlig den helt rigtige tankegang i forhold til at skabe den ultra mobile arbejdsplads, uagtet om det er til privaten, arbejde eller en kombination af begge.

Uanset om Motorola lykkedes med deres Atrix eller ej, så har jeg langt fra opgivet håbet om at nogen en dag laver min drømme enhed. Der er nemlig flere ting som er begyndt a pege i retningen af at den type enhed, som min drømme enhed er, vil kunne blive almindeligt tilgængeligt inden for 3 - 5 år.

En af de første indikation af, at der er et reelt behov for produkter af denne type kom for knap et år siden. Da skrev Joshua Topolsky (@joshuatopolsky), der den gang var chefredaktør på teknologi sitet Engadget, artiklen A modest proposal: the Continuous Client. Her beskriver han ønsket om en sammenhæng mellem de enheder han bruger således det bliver muligt, automatisk at fortsætte med at læse en hjemmeside selv om man skifter fra PC til tablet eller mobil. At det var muligt at flytte en IM samtale på samme måde og at programmerne på tværs af enhederne konstant er opmærksomme på hvor langt man er kommet med at læse RSS feeds, Twitter feeds eller lignede. Artiklen er skrevet som en konsekvens af, at det endnu ikke er lykkedes at producerer en enhed som ret faktisk overflødiggøre behovet for at skifte mellem enheder og er en tydelig indikation af at IT professionelle, lige nu, og helt sikkert også normale konsumenter i en ikke så fjern fremtid, har et brænde ønske om at have oplevelsen af en sammenhængende enhed. Personligt håber jeg på at løsningen ikke skal findes i software, men materialiserer sig i form af at stykke hardware. Jeg er dog også helt klar over at en producent ikke kan lave en enhed som alle vil elske og som alle vil bruge. Joshua Topolsky tanker vise derfor også behovet for at bevægelsesfrihed skal indbygges i fremtiden operativsystemer. Jeg håber i lytter Microsoft, Google og Apple.

Den anden ting er af teknisk karakter. Her er taler om en række interessante tiltag på processor side, hvor mobil CPU producenterne arbejder på at få langt mere regnekraft i deres lavt strøm forbrugende CPU’er og Intel kæmper med at producere deres processorer i versioner som bruger langt mindre strøm end vi er vant til fra en traditionel desktop/bærbar CPU. Mobil processor producenterne har brug for at deres CPU’er fortsat kan køre med et meget lavt strømforbrug nå mobilen ikke bruges. Det betyder at der arbejdes på at gøre dem i stand til at gå fra lav hastig og meget lavt strømforbrug til meget højhastighed uden at det koster alt for meget på batteritiden. Intel har fortsat brug for processorer som kan køre Windows platformen, men ved at hvis de skal have en bid af mobil/tablet kagen skal deres processorer kunne fungere ved et langt lavere strømforbrug end det de bruger i dag. Intel arbejder derfor på at få deres CPU’er og den infrastruktur der ligger omkring dem til, at bruge langt mindre strøm når de ikke arbejder eller går i dale. De arbejder altså begge med at skabe en processor type som kan skalerer fra meget lavt strømforbrug til meget høj ydelse, alt sammen med fokus på at maksimere batteritiden på den mobile enhed. Dette er en udvikling som Steve 'Chippy' Paine (@chippy), ejer af UMPCportal, har skrevet en del om de sidste par måneder og seneste i artiklen, High Dynamic Range Computing. Hans fokus ligger meget på behovene hos den IT professionelle, men langt det meste af det han skrive om kunne langt hen af vejen også være til stor gavn for den private forbruger.

Muligheden for at kunne bruge sin mobil som grundelementet i alle de enheder man har virker utroligt oplagt. Mobilen ligger altid i lommen og indeholder alle de informationer man generer som både privat person og i forbindelse med sit arbejde. Som tilbehør til sin mobil har man så købt en tablet dock til, når man har brug for en større skærm, en netbook dock til, når man har brug for at skrive meget og en multimedia dock til, når der skal spilles musik, ses film eller billeder. Den egentligte opgave her er i virkeligheden at skabe en standard for hvordan forbindelsen mellem mobilen og de forskellige docks skal være. Motorola har jo vist at det er praktisk og kommercielt muligt at bygge en mobilt økosystem op af denne type. Ideen er helt rigtigt, nu skal man blot blive enige, noget der nok, hvis det nogen siden sker, kommer til at tage alt for lang tid. Motorola har allerede været ude og sige, at de vil indbygge dock porten i alle deres kommende high-end mobiler og udvikle flere forskellige kvaliteter af deres netbook dock. LG, Samsung, HTC og SonyEricsson lyt godt efter. Det her er muligheder som rigtigt mange kunder ønsker. Sæt jer nu sammen og få lavet de nødvendige standarder, vi er mange som venter spændt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...