tirsdag den 15. november 2011

Quad-core i mobilen - Gevinst eller overkill



Quad-core CPU’er til tablets og smartphones ser ud til at blive det nye sort. Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men ikke desto mindre meget spændende. Spørgsmålet melder sig dog hurtigt hvad er det lige man skal bruge en quad-core CPU til i sin smartphone? Nvidia’s Tegra 3 skulle levere performens som ligger op til 5 gange højere end deres tidligere dual-core Tegra 2 som sidder i rigtigt mange tablets og smartphones i dag. Grafikdelen er også voldsomt forbedret og giver muligheder for ikke blot at lave flottere spil, men også at gøre den grafiske grænseflade mellem bruger og smartphone flottere og mere brugervenlig. Forbedringer på den grafiske brugerflade på smartphones og tablets er altid velkommen, hvis det er for det bedre, og flotte spil er noget de fleste kan relaterer til. Det som på den korte bane kan være svært at gennemskue er hvor de mange ekstra hestekræfter skal gøre gavn i den daglige bruge af en smartphone.

For at kunne forstå hvad det er den ekstra kraft kan tilbyde dagens smartphone og tablet brugere, kan der være gavnlig at tage et kig på hvornår brugere af disse devices må ty til deres bærbare PC for at løse en opgave. Smartphones og tablets bliver ofte, ikke mindst af mig selv, beskyldt for at være konsumering devices som ikke bruges til at generer indhold. Dette er ikke helt korrekt. Rigtigt mange af de billeder, videoklip og lyd optagelser som dagligt bliver produceret kommer fra netop smartphones og tablets. Det sammen gør en meget stor del af de emails der dagligt sendes og ikke mindst SMS, MMS og IM beskeder. Så der bliver produceret en del på vores mobile gadgets. Der bliver dog ikke gjort meget med de fleste billeder, video- og lydklip. Der bliver altså ikke udført meget billedbehandling, video editering, lyd bearbejdelse, ikke sammensat mange præsentationer eller editeret større dokumenter. Dette skyldes delvist skærmstørrelsen, men primært skyldes det at de værktøjer der findes er meget simple og derfor ikke ofte bruges. De er simple fordi regningskraften i de nuværende tablets og smartphones ikke er kraftige nok til at bygge avancerede apps som kan løse disse opgaver. Flere tilbyder at beregningen fortages i skyen, men her bliver overførselshastigheden på ting som billeder og specielt video en begrænsning. Der er altså allerede flere ting som ville have stor gavn af de ekstra kræfter en quad-core CPU vil tilfører en tablet eller smartphone.

De nævnte områder er desuden blot dem som er helt oplagte. Der vil være områder som der i dag slet ikke er tænkt på, som vil finde vej ind på fremtiden smartphones og tablets. Desuden er Nvidia’s nye quad-core Tegra 3 CPU ikke blot kraftigere, den indeholder også teknologi som gør standby tiden for en smartphone eller tablet meget længere. Når enheden ikke bruges eller blot bruges til mindre beregningskrævende ting, tager en mindre femte processor over. Den bruger langt mindre strøm end dens fire søskende og dette betyder at ud over at kunne leverer langt mere kraft når der er brug for det så vil en typisk bruger af en quad-core smartphone opleve at den holder længere på batteriet.

Hvilke andre ting kunne få gavn af den højere processorkraft i en quad-core smartphone? Stemmegenkendelse ser ud til at blive stort og vil helt sikkert kunne drage nytte af større lokal processorkraft. De stemmegenkendelses systemer vi kender i dag, gør kraftig brug af beregninger i skyen for at levere det ønskede resultat, men jo mere man kan flytte ned i den lokale enhed des hurtigere og smartere vil svarene være. På samme måde vil en lang række af de tjenester som i dag kun er mulige i skyen, som f.eks. tekstbehandling, regneark, præsentation og lignede kunne flyttes ned på selve enheden, med en forbedret brugeroplevelse til følge. Jeg forud ser, at med de muligheder som f.eks. Android 4 kommer til at tilbyde i form af skalerbare brugerflader og den ekstra processorkraft som kommer med f.eks. quad-core CPU’er, vil en række programmer flytte fra skyen til den lokale enhed. Dette vil ske for at kunne tilbyde langt flere funktioner og en bedre brugeroplevelse, uden af skulle være afhængig af forskellige browseres fortolkning af HTML5. En sådan bevægelse strider en del mod det som vi har set de sidste mange år, men jeg siger heller ikke at skyen som værktøj vil forsvinde, blot at vi vil se langt flere tunge klienter til en sky baseret tjeneste end det er muligt i dag.

Slutteligt set jeg at den ekstra processorkraft vil blive brugt til at forbedre brugeroplevelsen. Jeg har allerede nævnt de grafiske muligheder, men brugeroplevelsen er langt mere end det grafiske. Stemmegenkendelse, nye og endnu smartere måde at indtaste tekst på, langt bedre efterbehandling på fotos og video og en hel masse som jeg ikke kan tænke mig til endnu. En quad-core CPU til en smartphone virker ved første øjekast som voldsomt overkill, men der vil ikke gå lang tid før vi har vænnet os til de muligheder som det giver og den forbedrede oplevelse vi får med vores kommende smartphones og tablets.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...