fredag den 17. december 2010

HTC Desire Z - Mine tanker efter 2 uger



Der er gået et par uger siden jeg pakkede min Desire Z op og jeg må erkende at jeg stadig er lige så begejstret som den første dag. Desire Z er noget nær den perfekt arbejds/privat mobil man kan forestille sig. Den har alle de ting man har brug for i arbejdsøjemed, Exchange adgang, office viewer, PDF viewer, en let og overskuelig kalender og et godt tastatur som er tilpas stort til man kan bruge det til længere mails. Der ud over er der film afspiller med DivX understøttelse, fuld DLNA og via Market, Angry Birds. Hvad kan man næsten forlange mere? Skærmen er ikke den største man har set på en Android mobil, men der skarp, tydelig og til at læse udendørs.

En anden ting jeg glæder mig over er at kameraet virker som det er bedre end den originale Desire. Det har samme opløsning, men billederne virker skarpere og mere farverige. LED lampen virker også bedre i mørke omgivelser og det betyder bedre billeder indendørs og når der er mangler lys. Er det helt mørkt skal man dog forsat ikke forvente mirakler. Den nye kamera software giver også bedre kontrol over indstillingerne.

En af mine bekymringer var hastigheden. Med en processor på ’kun’ 800 MHz kunne man forvente at den ville virke langsommere end den originale Desire. Det er dog ikke tilfældet. Sense UI, internet browsing og almindelig program afvikling virker lige så hurtig som det gør på den originale Desire.  Jeg vil tro at optimering af Sense UI og eventuel brug af en grafiks hjælpeprocessor gør udslaget. For at blive ved Sense UI, så har HTC ikke blot optimeret hastigheden, men også brugervenligheden. Flere ting er gjort endnu mere intuitive og oplevelsen er velkendt, blot bedre.  Den udvidede interne hukommelse til installation af programmer er en anden megen positiv oplevelse. Hvor man på den originale Desire skulle være forsigtig med hvor mange apps man installerede, så er der rigeligt med plads i Desire Z.

Der er dog lidt malurt i bægeret, alt kan jo ikke være perfekt. Den vejer 180g og det lægger man altså mærke til. Det er langt fra et problem, og man vender sig hurtigt til det, men når man navigerer sin Desire Z med én hånd mærker man det ved længere tids brug. Heldigvis er den fysisk kompakt og faktisk ikke voldsomt tykkere end den originale Desire, hvilket er ganske flot gået. Der er også noget med Sense UI. Når man har bruget en app i længere tid og vender tilbage til home screen, så er den lige som nød til at gendanne brugerinterfacet. Jeg oplevede også dette på den originale Desire, men langt fra så ofte. Batteriet er den sidste ting jeg vil tage op under, knapt så godt kategorien. På den originale Desire var batteritiden langt fra til at prale med, men på Desire Z er det endnu værre. Hvis man ikke har en lader liggende alle steder man pauser - hjemme, arbejde og i bilen, så løber man tør inden dagen er omme. Det er lidt ærgerligt, da en mobil der ligger så meget op til at blive brugt hele tiden, burde kunne arbejde omkring 18 timer ved normal brug. Jeg har ikke lavet nogen videnskabelig måling, men jeg regner ikke med mere end mellem 6 – 8 timers brug på min Desire Z.

Jeg er dog fortsat en glad Desire Z ejer og som jeg nævner i videoen går der forventeligt lang tid før jeg skal have den skiftet ud.

Læs også om mine første oplevelser med HTC Desire Z her, http://faaborgs.blogspot.com/2010/12/htc-desire-z-udpakning-og-frste-start.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...