lørdag den 11. december 2010

Tablet markedsudviklingen 2011 – iPad vs. alle de andre


Det er blevet december og så er der jo tradition for at kigge det kommende år i kortene. Jeg vil her komme med mit bud på hvordan tablet markedet vil udvikle sig i Danmark i 2011, og for dem som kender mig og mine tablet præferencer så vil min konklusion nok komme bag på de fleste.

På tablet siden var april og november de helt store måneder i 2010. I april lancerede Apple iPad og i november sendte Samsung deres Galaxy Tab, som er den første egentlige konkurrent til iPad, på gaden.  Der var flere lanceringer i november som har interesse i forhold til udviklingen i 2011. Toshiba Folio 100, Archos 70/101 og Viewsonic Viewpad 7, kom også på gaden, og iPad blev officielt lanceret i Danmark.

Thosiba Folio 100 blev taget af hylderne kort efter lanceringen, Archos 70/101 har endnu ikke fået en officiel forhandler i Danmark og Viewsonic Viewpad 7 sælges kun via Telias hjemmeside. Samtidig har Samsung Galaxy Tab fået en noget kølig start og selv om Samsung kan fortælle at der nu er solgt over 1 million Galaxy Tab på verdensplan så er der ikke noget der tyder på at ret mange af dem er solgt herhjemme. Feltet af Android tablets er, trods en massiv lancering, meget hurtigt blevet tyndet ud. Det efterlader et enkelt produkt, nemlig iPad. Man forventer at omkring 30.000 iPad’s har fundet vej til danske hænder siden lanceringen i april, og efter den officielle lancering i Danmark er dette tal kun blevet større. Så status her ved udgangen af 2010 er iPad 30.000 stk. - Android 1.000 stk., og så er antallet af Android tablet nok sat lidt højt.

Android tablets har altså på ingen måde fået fodfæste den første måned efter lanceringen, på trods af de mange forskellige produkter som kunne have været på gaden. Spørgsmålet er så om det skal give anledning til bekymring på Android tablets vegne, eller det blot er en helt normal markeds reaktion. Markedet tog ualmindeligt godt imod iPad da den blev lanceret, og selv om man endnu ikke har et bud på hvor mange iPads der er solgt efter den officielle lanceringen i Danmark, så må det forventes at det er gået godt. Det kan så undre at markedet ikke er klar til at tage lige så godt imod en Android tablet. Rigtigt mange kender platformen fra deres mobil, og er glade for den. Det på trods så er markedet tilbageholdende og afventende.

Forklaringen på denne tilbageholdenhed skal findes to steder. Apple har fået opbygget et økosystem som i dag består af PC’er, bærbare, mobiltelefoner, MP3 afspillere og nu også en tablet. De har altid været kendt for den gode og ikke mindst trygge oplevelse som nye brugere af Apple produkter får, og det sammen med sikkerheden for indhold og underholdning fra iTunes, gør købet af en iPad til en relativ nem beslutning for eksisterende Apple brugere. Den anden del af svaret ligger i at Apple har 6 måneders forspring og i den tid har markedet taget iPad ind som en de facto standard og udviklingen af applikationer specielt rettet mod iPad er nærmest eksploderet de sidste par måneder. Der er ingen tvivl om at det er med til at sikre iPad endnu mere succes. Så de to vigtige drivere, som gør markedet langt mere venligsindet mod iPad end Android tablet, er trygheden ved et eksisterende økosystem og mængden af tilgængeligt indhold.

Der er efterhånden solgt rigtigt mange Android mobiltelefoner så flere og flere mennesker stifter bekendtskab med Android. Alt tyder på at Android vil blive det bedst sælgende mobil operativsystem i 2011, men på trods af de mange units i markedet så kan man på ingen måde tale om et Android økosystem. Android, som det er i dag, er beregnet til mobiltelefoner og selv om der er tablets på markedet der kører Android opfører de sig som store mobiltelefoner langt mere end en egentlig tablet. Der er også producenter som har eksperimenteret med at ligge Android på netbooks, dog uden det har været nogen succes. Som jeg konstaterede tidligere findes der stort set ingen applikationer udviklet decideret til Android tablets. Samsung har lavet et par stykker til deres Galaxy Tab, men det er også det. Google har ved flere lejligheder udtalt at Android 2.2, og nu 2.3 ikke er skrevet til at køre på en tablet formfaktor og efter at have testet flere tablets med Android må jeg erkende at de til dels har ret. I 2011 kommer Honeycomb, som forventeligt bliver til version 3.0 af Android, og den version kommer til at indeholde tablet funktioner, som et langt stykke hen af vejen får Android til at opføre sig, på sammen måde som iOS gør på en iPad. Der kan dog være lang tid til, engang i 2011, og Apple kommer kun længere foran for hver måned der går.

Hvis Google mener at de skal have en position på tablet markedet så skal Honeycomb ud og det skal ske meget snart. Går der endnu 6 måneder giver det Apple muligheden for ikke blot at sætte sig solidt i fører positionen på tablets, men også at lancere version 2 af iPad, som efter sigende kommer i starten af april. Sker det, så bliver det rigtigt svært, for Android tablets, at komme i nærheden af iPad i 2011. Der er flere Windows 7 baseret tablets på vej og MeeGo tablets er der allerede i dag. Jeg forventer dog ikke at de i 2011 kommer til at kunne levere salgstal der kommer i nærheden af hverken Android tablets eller iPad. Den eneste egentlige mulighed for at sætte iPad til dørs i 2011 kunne komme fra RIM og deres PlayBook. RIM har rigtigt godt fat i Nordamerika og store dele af Europa og PlayBook kunne være deres mulighed for også at få den succes i Danmark.

Konklusionen må blive, at med mindre Google leverer Honeycomb i starten af 2011 og udviklingen af tablet specifikke applikationer hurtigt tager fart, eller RIM PlayBook kan vise sig at tage store markedsandele så bliver 2011 endnu et år hvor iPad kommer til at dominerer tablet markedet fuldstændigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...