mandag den 8. januar 2018

Fem ting jeg glæder mig til at følge i 2018


Som vi tager hul på et nyt år er det altid spændende at filosofere over, hvad man forventer af året, der kommer, og jeg har selvfølgeligt ikke kunne lade være med at tænke på, hvad jeg glæder mig til i 2018.
Der er rigtigt mange ting jeg er spændt på, og jeg ved, at året vil bringe en masse jeg slet ikke havde forventet, men her er de 5 ting jeg ser mest frem til at følge i 2018:

Personlige assistenter
Selv om det for det meste kan være meget svært at se fra Danmark har 2017 tydeligt vist os, at stemmestyring er noget vi vil se meget mere til i 2018. Lige nu er udviklingen enorm i engelsktalende lande, men meget peger på, at 2018 bliver året, hvor denne grænse brydes og den personlige assistent for alvor finder plads i vores hjem. Amazon Echo og Echo Dot har solgt i millioner af enheder, og står i dag i næsten 15% af alle Amerikanske hjem. I løbet af 2018 vil Amazon lancere Echo i flere lande også her i EU, og det er forventeligt, at de også her vil få pæn succes. Google har lanceret Home og Home mini, men er endnu ikke for alvor rykke ind i EU. Der er dog stadig håb for, at Amazon får konkurrence da Google er rimeligt langt med deres Assistent på lokale EU-sprog.
Det jeg glæder mig til i 2018 er at følge Echo og Home’s udvikling, og se om det vil lykkedes Amazon, Google og Microsoft at gøre deres assistenter tilgængelige på en brugbar måde uden for hjemmet. Jeg glæder mig til at følge, hvad Apple vælger at gøre på assistentområdet, og om de kan udvikle Siri til igen at tage konkurrencen op med de andre tre. Jeg forventer det bliver rigtigt interessant at følge dette område i 2018 og se hvad de enkelte spillere byder ind med.

Alternative virkeligheder
Selv om både Oculus Rift og HTC Vive egentligt blev lanceret i 2016 var det i 2017 de for alvor fik fodfæste. VR er blevet voksen om end endnu ikke rigtigt mainstream. Begge modeller VR brille kræver en del af køberen da begge har brug for såkaldte fyrtårne (placeret højt i modsatte hjørner af den firkant på gulvet hvor brillen skal bruges) for at kunne fungere. Dette gør begge briller til et ægte nørdprodukter, som kun dedikerede VR brugere kan finde pladsen til. Med introduktionen af Microsofts Mixed Reality (MR) briller fjernes fyrtårnsproblematikken.  Deres briller bruger i stedet kameraer placeret på brillen til at bestemme deres position i rummet. Det betyder, at alt hvad brugeren skal gøre er at sætte to stik i computeren, og de er klar til at køre. Desværre gør nødvendigheden af at skulle starte flere forskellige apps før et spil kan startes, at det tager tid at komme i gang. Selv om dette godt nok ikke tager mere end nogen minutter skal det sættes i forhold til hvor lang tid man har tålmodighed til at vente på, at en app starter på en mobil eller PC. Minutter er lysår i den sammenhæng, og man skal virkelig være motiveret for at bruge den tid på en applikation. Heldigvis er det sådan, at når først et spil eller en VR applikation er kommet op at køre er oplevelsen virkelig meget overbevisende. Der er et meget spændende potentiale i VR teknologien, og i takt med, at  input sensorer bliver mere sofistikerede og computerkraften stiger vil oplevelsen hurtigt kunne bringes endnu tættere på virkeligheden.
Jeg glæder mig til i 2018 at følge med i hvor VR bevæger sig hen. Jeg tror de største fremskridt vil ske på hardware siden. Trådløse headset det ikke er afhængige af fyrtårne vil blive 2. generation af de nuværende headset. Højere opløsning i brillerne er også forventeligt, men vil stille store krav til den PC, der skal trække dem. Der vil derfor ganske give også ske dramatiske optimeringer i hvordan grafikken beregnes for at trække mest muligt ud af en ’normal’ gaming PC. Jeg glæder mig til at se hvad der kommer på spil og applikations fronten, og til at se om 2018 bliver året, hvor VR killer app’en lanceres.

Elbiler
Elbiler fik et stort skub fremad i 2017, og ikke mindst lanceringen af Tesla 3 gav genlyd i branchen. Der var dog også andre gode bud, hvor Hyundai Ioniq og Nissan LEAF er specielt værd at fremhæve. Batterikapaciteten, specielt på de billigere modeller, er stadig langt fra god nok. Med Tesla 3 skulle det blive muligt at køre omkring 320 km på en opladning i den billigste model, der sandsynligvis kommer til at koste omkring Dkr. 325.000,- når den lander her senere på året. Det er stadig til den korte side, men klart bedst i den prisklasse. Dette vil sammen med Tesla’s veludbyggede Super Chargers netværk i Danmark gøre Tesla 3 til noget helt unikt. Heldigvis tyder alt på, at Tesla ikke får lov til at være alene ret længe med km/pris. Både Nissan og Hyundai har planer om opdateringer af deres billige modeller i 2018 og VW, BMW og Ford taler også om nye eller opdaterede modeller. Det er dog primært i luksus delen af markedet der rigtigt for alvor sker ting, med mærker som Jaguar, Audi, Aston Martin, Henrik Fisker, Volvo og Saab. Elbilen er helt sikker kommet for at blive, og vil over de kommende år blive et bedre og bedre alternativ til den normale bil. Med deres avancerede tech (ikke mindst i Tesla) bliver det spændende at se hvad bilen 2.0 bliver til.
Jeg glæder mig til i 2018 at følge lanceringen af Tesla 3 i Danmark. Se om den virkelig får den indflydelse på bil markedet som mange forventer. Jeg glæder mig også til at se, hvad de store bilmærker gør for at komme ind i kampen. Slutteligt glæder jeg mig til at se, hvor langt selvkørende biler (igen med Tesla i førertrøjen) kan komme i Danmark. Vi hører ikke meget til det, selv om der er rigeligt med Tesla’er på vejene, men med Tesla 3 kunne dette ændre sig.

Spil på farten
Selv om der har været mobile spillekonsoller på markedet i mange år som Nintendo Gameboy, NDS, 3DS, og PS Vita, skete der en revolution på dette område i 2017. Nintendo lancerede deres Switch. Det nye ved Switch var, at den havde kræfter nok til at køre spil af en kvalitet, som tidligere kun var forbeholdt konsoller, men den kunne tages med på farten fordi den var relativ let og kompakt. Muligheden for at bringe spil som Zelda og MarioKart med på farten var banebrydende. Salgstallene talt deres tydeligt sprog. Switch har siden lanceringen solgt mere en 10 millioner enheder. Det er mere end Xbox One i sammen periode, men dog ikke helt nok til at slå Playstation 4. Nintendo har med sikkerhed skabt noget helt nyt med Switch, noget selv Sony har udtalt de ikke kan sidde overhørig.
Det jeg glæder mig til i 2018 er at følge Switch og de spil der udkommer til den. Se om der bliver ved med at komme A titler til den, og se om Nintendo kan holde gang i platformen med deres egen udgivelser. Rygterne vil vide, at Pokemon skulle være på vej. En titel, der ellers altid har være forbeholdt deres mindre håndholdte. Jeg glæder mig også til at se om Microsoft og Sony vælger at tage kampen op i det bærbare konsol marked, eller om de vælger at lade Nintendo have det i fred.

Fitness teknologi
Fitness trackere og SmartWatches har de sidste par år kæmpet med at finde deres identitet, og værdi i markedet. Der stadig sælges millioner af trackere, men det virker som om de er blevet for simple, og at brugerne efterhånden forventer mere. SmartWatches på den anden side har været alt for avancerede. Notifikationer og talegenkendelse har ikke helt vundet den indpas producenterne havde håbet. Sidst på 2017 formede der sig en ny trend, hvor nye modeller af SmartWatch blev mere dedikeret til fitness. Den større skærm, mere regnekraft og flere sensorer giver disse sportsure bedre mulighed for at indsamle data og bearbejde dem ’on the go’. Ud over flere og bedre sensorer er databehandling nok det, som kommer til at gøre den største forskel for fremtidige sportsure. Gennem dataanalyse, og evnen til at bruge disse data til gavn for brugeren vil producenterne kunne skabe ny værdi. Der tegnede sig allerede i 2017 en kamp mellem de store producenters medfølgende software om at gøre bedre brug af de indsamlede data. Samtidig ses det, at de firmaer, der ikke formår at forbedre sig her taber markedsandel.
I 2018 glæder jeg mig til at se, hvem der formår at tage fitness tracking til det næste niveau. Bliver det Fitbit, Garmin, Polar, Apple, eller vil vi se en helt nye spillere på markedet med nye ideer. Mere avancerede pulsmålere, og evnen til at analyser sved tales der allerede om. Med nye og bedre sensorer vil tracking ikke kun være forbeholdt fitness, men udvide sig til at omhandle tracking af dit generelle helbred. Disse teknologier er stadig kun i sin spæde begyndelse, men jeg forventer mig meget af 2018.

2017 blev et lang mere spændende tech år end jeg havde regnet med da året startede. Lige nu tyder det på, at 2018 kun bliver endnu mere spændende. Ovenstående er de ting jeg glæder mig mest til at følge, men der er flere ting jeg kunne have nævnt:

  • AR (Augmented reality) kommer helt sikker til at flytte på sig, med både Apple og Google i højeste gear på det område.
  • IoT eller rettere SmartHome bliver også interessant at følge. Bliver 2018 året, hvor de for alvor bryder igennem herhjemme?
  • Nextgen OS, både Google og Microsoft arbejder med nye operativsystemer, og der er rygter om, at Apple vil bringe iOS og MacOS et skridt tættere sammen. Bliver det i 2018 vi skal skimte, hvad fremtiden bringer på OS fronten?


Jeg er klar til et fedt tech år i 2018!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...