onsdag den 30. december 2015

Den ultimative mobile drøm


Tilbage i maj 2011 skrev jeg et indlæg om, ”Mobilen til alle dine behov - En drøm som måske kan blive virkelighed”. Her beskriver jeg en nu næsten 25 år gammelt drøm om kun at skulle have et devices, der kunne dække alle behov fra mobil, over tablet, bærbar og hele vejen op til en desktop PC. Der har været mange forsøg lige fra Palm’s Folio, over Celio REDFLY til  Motorolas Atrix. Ingen af dem har haft nogen egentlig succes, men ideen vil ikke dø og nu puster Microsoft nyt liv i drømen med deres seneste Lumia mobiler, Windows 10 og Continuum.

Palm Folio
Celio REDFLY Dock

Motorola Atrix

Men hvad er det egentligt jeg ønsker mig i dag? Er mine drømme fra 25 år siden stadig lige relevante eller er jeg blevet klogere? Både ja og nej. Jeg har prøvet alle de ovennævnte bud. Jeg har forsøgt mig af flere omgange med Android, MHL tilslutningen og Bluetooth tastatur og mus. Alle mine tests og eksperimenter er dog alle endt med, at jeg opgav. Grunden har primært været software relateret og delvist grundet hardware udfordringer. Men min drøm er fortsat at kunne bære rundt på kun et device. Den drøm holder jeg fast i her er jeg ikke blevet klogere.

Efter mange år med mobiltelefoner, tablets, Netbooks, bærbare og desktop PC’er står en ting helt klart for mig. Den primære grund til de mange tidligere forsøg er fejlet er at softwaren, operativsystemet og de apps der kørte på det, ikke var optimeret til de forskellige scenarier. På en mobil skal en app fylde hele skærmen og der ud over udnytte den normalt lille skærm intelligent. På en tablet er opgave den samme, men der må gerne være en smart måde hurtigt at skifte mellem apps således et minimum af multitasking er muligt. Det er også en stor fordel, at to eller flere apps kan køre side om side på større tablets. Det er når der tilsluttes et tastatur og en mus forventningen virkelig skifter. Uanset skærm størrelse er det nu en desktop enhed og det forventes, nej det forlanges, at enheden nu opfører sig sådan. Det betyde, at apps skal køre i skalerbare vinduer og de frit skal kunne placeres, minimeres og arrangeres. Lige præcis dette var noget Microsoft var nød til at erkende efter Windows 8. Manglen på denne fleksibilitet er en af de vigtigste grunde til, at de mange tidligere forsøg er fejlet oplevelsen var der bare ikke.

Hvordan klare Microsoft sig så her? De gør det faktisk ganske godt. Continuum apps skalerer til den større skærm og tilpasser indholdet således oplevelsen er meget tæt på den traditionelle desktop app. De fejler dog på den sidste og vigtigste ting. Apps kan stadig kun køre fuldskærms og multitasking, trods muligheden for at bruge Alt-Tab, opleves som på mobilen meget begrænset.


En anden begrænsning er hardware relateret. Det hele bliver meget hurtigt meget kompliceret og kabelfyldt. Det er der selvfølgeligt en rigtigt god grund til, og alle der har prøvet at forbinde en mobil eller tablet trådløst til en stor skærm ved hvad jeg mener. Det er dog nødvendigt, at forsimple dette. For, at oplevelsen skal være helt uproblematisk skal jeg ikke bekymre mig om hvor min mobil er. Når jeg sætter mig ved den store skræm og aktiverer den skal den automatisk koble sig sammen med mobilen (uden nogen egentlig forsinkelse) og virke også selv om min mobil ligger på den trådløse lader i køkkenet. Jeg er helt okay med at skulle betale ekstra for en boks, der kan skabe denne forbindelse og så længe den samtidig giver muligheden for at koble mobilen direkte på og give mig en endnu bedre oplevelse.

Microsoft Continuum er et kæmpe skridt i den rigtige retning, både i software og hardware, men ikke den perfekte løsning. Det er omstændigt at koble mobil og skærm sammen. Det er alt for få apps. Der mangler ordentlig multitasking. Jeg forventer, at alle disse kritik punkter vil forsvinde over de næste par generationer af Continuum som mobilen får flere og flere kræfter. Men trods min kritik gør Microsoft dog det mest rigtige i forhold til Apple og Google. Ideen med at blødgøre forskellen mellem mobil og desktop verden er helt korrekt. Fordi selv om man kan meget på mobilen i dag er en stor skærm, tastatur og mus bare nødvendigt ind i mellem. Også for almindelige forbrugere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

24 timer med en elbil - erfaringer og tanker

Jeg har længe ønsket at finde ud af, hvordan det føles at leve med en elbil. Ikke fra en bil performance perspektiv, men fra et hverdags...